باز هم کارت سوخت؛ از گاف وزیر نفت تا طرح محدودسازی کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها

قرار نیست از 10 روز آینده اتفاقی در نظام توزیع عرضه بنزین کشور رخ دهد، فقط کارت‌های آزاد سوختی که برای ایام نوروز در جایگاه‌ها توزیع شده بود، جمع‌آوری می‌شود و شرایط به پیش از 25 اسفندماه در تعداد کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌ها بازمی‌گردد.

به گزارش رصد انرژی ، درحالی که جامعه آرامش کاملی از باب تأمین و عرضه بنزین دارد، یک اظهارنظر عجیب از وزیر نفت در حاشیه هیئت دولت کافی بود که موج شایعه‌های بنزینی در نخستین روزهای کاری سال جدید به فضای مجازی و رسانه‌ای بازگردد. شایعه‌های عجیبی مثل “طلاشدن کارت سوخت”، “خرید و فروش کارت سوخت شخصی با قیمت ۱ تا ۵ میلیون تومان”، “بنزین سه‌نرخی در راه است” و …

جواد اوجی، وزیر نفت امروز در حاشیه هیئت دولت در بخشی از سخنان خود در جمع خبرنگاران گفته: “ما طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده به همکاران‌مان گفتیم که اطلاع‌رسانی کنند تا پس از آن دیگر عملیات سوخت‌گیری با کارت‌های شخصی صورت گیرد.”

وی در بخش دیگری از سخنان خود، استفاده حداکثری از کارت سوخت شخصی را الزام قانونی دانست و گفت: “در قانون و بودجه ۱۴۰۳ ، قانون گذار وزارت نفت را مکلف کرده که در سال ۱۴۰۳ باید ۹۵ درصد عملیات سوخت گیری توسط کارت سوخت شخصی انجام شود.”

این درحالی است که به‌نظر می‌رسد منظور وزیر نفت این بوده که از ۱۰ روز آینده، هماهنگی برای اجرای مقدمات این طرح آغاز می‌شود؛ چرا که وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان امروز خود، به اجرای طرح استفاده حداکثری از کارت سوخت شخصی در هفته‌های آینده اشاره کرده است.

درواقع از ۱۰ روز آینده قرار نیست اتفاقی در نظام توزیع عرضه بنزین کشور رخ دهد، فقط کارت‌های آزاد سوختی که برای ایام نوروز در جایگاه‌ها توزیع شده بود، جمع‌آوری می‌شود و شرایط به پیش از ۲۵ اسفندماه در تعداد کارت‌های سوخت آزاد جاییگاه‌ها بازمی‌گردد.

جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز با رد شایعه جمع‌آوری کامل کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت گفت: کارت اضطراری در جایگاه‌ها همچنان وجود خواهد داشت و لزوم استفاده حداکثری از کارت سوخت شخصی به معنای جمع‌آوری کامل کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها نیست.

سالاری نسب خاطرنشان کرد: پس از انجام مقدمات اجرای این طرح مطابق با تأکید قانون بودجه، از هفته‌های آتی طرح استفاده حداکثری از کارت سوخت شخصی آغاز خواهد شد.

وی افزود: هیچ‌گاه کارت آزاد به طور کامل از جایگاه‌های سوخت جمع‌آوری نخواهد شد و همواره جایگاه‌ها برای سوخت‌گیری اضطراری کارت آزاد در اختیار خواهند داشت و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.

پیش از این نیز در نیمه نخست سال ۱۴۰۲، در قالب برنامه ساماندهی کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها، شاهد محدودسازی تعداد کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها بودیم و وزارت نفت به‌دنبال این بود که تا پایان شهریور ۱۴۰۲، استفاده از کارت سوخت شخصی به بیش از ۹۰ درصد برسد.

اما در نیمه دوم سال، با کاهش یکباره سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر، دوباره تعداد کارت‌های آزاد جایگاه‌ها افزایش یافت و هدفگذاری استفاده ۹۰درصدی از کارت سوخت شخصی به بعد موکول شد.

انتهای پیام/