توسعه لاک‌پشتی پارس جنوبی در دولت سیزدهم/ بستن پرونده توسعه پارس جنوبی به دولت چهاردهم موکول شد

با توسعه کند و لاک‌پشتی فاز 11 پارس جنوبی، بستن پرونده توسعه پارس جنوبی به دولت چهاردهم موکول شده است و دلایل این عملکرد ضعیف در این میدان مشترک نیز اعلام نمی شود.

به گزارش رصد انرژی ، برنامه بستن پرونده توسعه پارس جنوبی در بخش نخست (به‌جز فشارافزایی که مرحله دوم توسعه پارس جنوبی را تشکیل می‌دهد) از دولت دهم در وعده‌های دولتمردان دیده می‌شود.

در تمامی دولت‌های دهم، یازدهم و دوازدهم، بستن پرونده توسعه پارس جنوبی از سوی وزرای نفت وقت، وعده داده شد و در دولت سیزدهم نیز، این وعده تکرار شد؛ اما با کندی توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در دولت سیزدهم، عملا پرونده توسعه این میدان گازی در بخش نخست، در دولت سیزدهم بسته نخواهد شد و این مهم به دولت چهاردهم موکول شده است.

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌قدری کند پیش می‌رود که از ابتدای دولت تا امروز که بیش از نیمی از عمر دولت سپری شده، از مجموع ۲۴ حلقه چاهی که باید در این میدان حفاری شود، تنها حفاری ۴ حلقه چاه تکمیل شده و تولید از این فاز که قرار بود تا شروع زمستان امسال به ۱۵ میلیون مترمکعب برسد، طبق آخرین آمار رسمی کمتر از ۱۰ میلیون مترمکعب در روز است.

هیچ زمانی برای بهره‌برداری از چاه‌های بعدی فاز ۱۱ پارس جنوبی اعلام نشده و مشخص نیست چرا توسعه این فاز، این اندازه کند و لاک‌پشتی به پیش می‌رود.

با گذشت حدود ۲ سال و نیم از عمر دولت سیزدهم، هنوز بحث مهم فشارافزایی این میدان گازی تعیین تکلیف نشده و مشخص نیست این امر مهم نیز تا پایان دولت وارد فاز اجرایی می شود یا در دولت های بعدی، در موضوع مهم امنیت تأمین انرژی کشور، چوب تعلل‌های امروز وزارت نفت را می خوریم.

در بحث نگهداشت تولید فعلی پارس جنوبی نیز، تعیین تکلیف مناقصه حفاری چاه‌های Infill بسیار بیش از آنچه نیاز داشت، طولانی شد و با وجود اعلام شرکت‌های برنده، هیچ خبری از آغاز عملیات اجرایی در این بخش به چشم نمی خورد.

شرکت نفت و گاز پارس، شرکت ملی نفت ایران و در رأس همه، وزارت نفت دولت سیزدهم، هیچ علاقه‌ای به اطلاع رسانی در زمینه اقدامات مهمی که باید در پارس جنوبی به انجام برسد، ندارند و این عدم پاسخگویی، بر تحلیل‌های تأخیر در توسعه پارس جنوبی و عدم انجام اقدامات موثر، صحه گذاری می‌کند.

انتهای پیام/