آغاز عرضه بنزین سوپر بعد از ۳ ماه
به گزارش رصد انرژی ، در طی سالهای اخیر در موارد مختلفی شاهد توقف عرضه بنزین سوپر بودیم و هر بار دلایلی چون اورهال پالایشگاههای تولید بنزین سوپر از جمله پالایشگاه شازند به عنوان دلیل توقف تولید و عرضه بنزین سوپر اعلام میشد اما از حدود ۳ ماه پیش، عرضه بنزین سوپر به طور کامل متوقف شده بود.
دلیل توقف عرضه بنزین سوپر، عدم تولید آن به دلیل ضرورت افزایش کمی تولید و عرضه بنزین بود؛ این روال ادامه یافت تا اینکه در روزهای اخیر پس از ۳ ماه توقف عرضه، شاهد عرضه بنزین سوپر به صورت محدود در برخی کلانشهرها از جمله تهران هستیم.
تفاوت “بنزین سوپر” با “بنزین معمولی” در عدد اکتان آن بوده که در نوع بنزین معمولی (قرمز) ۸۷ و در بنزین سوپر (سبز) ۹۵ است؛ رنگ نازل بنزین معمولی هم در پمپ بنزینهای کشورمان، قرمز و رنگ نازل سوپر به طور معمول سبز است.
عدد اکتان قابلیت متراکم شدن سوخت است؛ اکتان بالاتر یعنی انفجار در فشار بالاتر و این به معنای آن است که بنزین سوپر فشار را بیشتر تحمل کرده، دیرتر از بنزین معمولی و در زمان مناسب منفجر میشود.
هرچه اکتان یک سوخت بیشتر باشد در مقابل پدیده احتراق مخرب (زودرس) مقاومت کرده صرفا در زمان مناسب با جرقه شمع منفجر میشود و آلایندگی کمتر زیستمحیطی تولید میکند.
یک سوخت خوب باید فقط پس از جرقه شمع، شعلهور شود و شعله احتراق آن بهصورت آرام سرتاسر اتاقک احتراق را طی کند تا انرژی مفیدی بر پیستون وارد شود.
بنزین معمولی برای برخی خودروهای مدل بالا، قدرت کمی دارد و نمیتواند قدرت شتابگیری لازم را برای چرخ ها فراهم آورد؛ افزودنیهای موجود در بنزین سوپر باعث میشود تا رسوبات کربنی انژکتورها تمیز شوند و به مرور زمان عملکرد خودرو بهبود پیدا کند.
اگر در موتور خودرویی که نیازمند بنزین سوپر است، بنزین معمولی استفاده کنید، به علت وجود قطرات ناهماهنگ تزریقی، موج انفجاری یکنواخت به وجود نخواهد آمد و موتور خودرو علاوه بر تولید نیروی کمتر به مرور زمان آسیب خواهد دید.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0