توقف ۵ساله در اجرای مصوبه هوشمندسازی جایگاهها/ راهکار عملی رفع ناترازی بنزین فقط CNG است
به گزارش رصد انرژی ، محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور در “نهمین نشست خبری رصد انرژی” اظهار داشت: در حال حاضر ۲۵۰۰ جایگاه عرضه سوخت CNG در کشور داریم که ظرفیت سوخـترسانی به ۸ میلیون خودرو را در روز دارند.
وی افزود: کل ناوگان خودروهای دوگانهسوز کشور ۴ تا ۴٫۵ میلیون دستگاه خودرو برآورد میشود، البته آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما بر اساس برآوردها، نسبت به ظرفیت سوخترسانی CNG در کشور، ۴ میلیون خودروی گازسوز کم داریم.
جوهری با بیان اینکه “در بخش CNG با مشکل توسعه نامتوازن روبهرو هستیم”، گفت: در بخش عرضه زیرساختها و تعداد جایگاهها را افزایش دادیم، اما در بخش تقاضا چه به صورت کیفی و چه به صورت کمی، کمکاری داشتهایم.
وی ادامه داد: در بخش کمی، تعداد خودروهای گازسوز سالهاست که افزایش چندانی نیافته و در بخش کیفی نیز بحث ایمنی خودروهای دوگانهسوز مطرح است که هیچکاری در این زمینه انجام نشده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با بیان اینکه سال ۱۳۹۶ با دستور دادستان کل کشور، وزارت کشور به موضوع ایمنی ورود کرد”، گفت: در آن سال شاهد بودیم که به مدت یکسال آمار حوادث انفجار مخازن در زمان سوختگیری کاهش یافت.
وی افزود: در دیماه سال ۹۷ سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور آزمون دورهای معاینه فنی خودروهای دوگانهسوز غیرکارخانهای را متوقف کرد و انگار خودروهای تبدیل کارگاهی دوگانهسوز که تعداد زیادی از خودروها را شامل میشوند از این تاریخ از معاینه فنی معاف شدند.
جوهری تصریح کرد: ۲۵ اسفند سال ۹۷ مصوبهای از هیئت وزیران داشتیم که در چند بند وزارت نفت را موظف کرده بود با همکاری وزارت صمت نسبت به هوشمندسازی عرضه CNG اقدام کند و در جایگاهها دوربینهای متصل به سامانه سیمفا نصب شود، بعد از آن شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی طرح هوشمندسازی به گونهای نوشت که به جای محوریت ایمنی خودروها، موضوع پرداخت الکترونیکی محوریت پیدا کرد و اجرای آن را نیز به بانکها واگذار کرد و بهخاطر این تغییرات، انقدر طرح بزرگ و پرهزینه شد که بعد از ۵ سال هیچ اقدامی برایاجرای این طرح صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: متأسفانه هر از گاهی شاهد انفجار مخازن سوخت خودروها در زمان سوختگیری هستیم و در هفته گذشته نیز ۳ نفر از هموطنانمان در ۲ انفجار صورت گرفته، جان خود را از دست دادند و خسارات زیاد مالی به جایگاهها وارد شد.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با بیان اینکه “انفجار این مخازن، مالکان خودروهای دوگانهسوز را نگران میکند”، گفت: خودروهای CNG سوز خودروهای ایمنی هستند بهشرط آنکه آزمونهای دورهای مخازن آنها سر موعد انجام شود.
وی افزود: اگر از مراکز معاینه فنی و جایگاهها به عنولان گلوگاه ایمنی عرضه CNG استفاده کنیم، در مدت زمان کوتاهی مشکل ناایمن بودن خودروهای دوگانه سوز قابل حل است.
جوهری خاطرنشان کرد: سال ۹۴ بالغ بر ۴۵۰ آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد در آزمونهای دورهای مخازن ایجاد شد اما با عدم استفاده از این ظرفیت، بسیاری از آزمایشگاهها ورشکسته شدند و بخش خصوصی سرمایهگذار با دیدن این شرایط، رغبتی به سرمایهگذاری دوباره در این عرصه نخواهد داشت.
وی ادامه داد: در بحث راهکارها، مردم عزیز باید در زمان سوختگیری در جایگاه CNG مراقبت کنند که تمام سرنشینان از خودرو خارج شوند و راننده خودرو نیز فاصله ایمنی با خودرو را حفظ کند، در چنین شرایطی حتی در صورت بروز حادثه، تلفات جانی نخواهیم داشت.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور تصریح کرد: اگر دوربینهای متصل به سامانه سیمفا در جایگاهها نصب شود، امکان جلوگیری از سوختگیری خودروهای ناایمن با شناسایی آنها وجود دارد و به مالکان خودروهایی که نیاز به تست مخازن آنها وجود دارد، میتوان اطلاعرسانی بهموقعی انجام داد.
وی افزود: از سال ۱۳۹۷ خودروهای دوگانهسوز تبدیل کارگاهی، فقط قسمت بنزینی آنها مورد معاینه فنی قرار میگیرد و بخش مربوط به سوخت CNG بهخاطر محدودیت در سامانه سیمفا، معاینه نمیشود که سازمان شهرداریها و دهیاریها میتواند این مشکل را رفع کند.
جوهری با بیان اینکه در مصوبه شورای عالی اقتصاد قرار شد خازن خودروهای تاکسی بهصورت رایگان عوض شود، اما این اقدام مثبت، کافی نیست و باید این شرایط برای تمام خودروها برقرار شود؛ چرا که بسیاری از مالکان خودروهای دوگانه سوزی که زمان انقضای مخزن خودروی آنها گذشته، بهخاطر هزینه بالای تعویض مخزن و عدم توانایی در تأمین این هزینه، برای تعویض مراجعه نمیکنند.
وی ادامه داد: عدم هماهنگی بین دستگاههای مختلف دولتی از جمله وزارت نفت، وزارت صمت، وزارت کشور و سازمان استاندارد در زمینه ایمنی خودروهای دوگانهسوز از مشکلاتی است که باید رفع شود چرا که این مشکل، تبدیل به بحران شده و امروز بالغ بر یک میلیون دستگاه خودروی دوگانهسوز در کشور داریم که مخزن آنها فرسوده و نیازمند تعویض است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با بیان اینکه مکاتباتی با دادستان کل کشور انجام شده که به ترک فعل صورت گرفته توسط دستگاههای دولتی در زمینه ایمنی خودروهای دوگانهسوز ورود کنند، گفت: اگر خودرویی نیاز به تعویض مخزن داشته باشد، بین ۷ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه باید بپردازد که به این هزینه، هزینههای مربوط به دستمزد نیز اضافه میشود.
وی افزود: مهمترین مشکل صنعت CNG، کمبود و کاهش تقاضا در بخش CNG است بهطوری که امسال شاهد کاهش ۱۷درصدی مصرف روزانه CNG در کشور نسبت به سال گذشته هستیم.
جوهری اذعان داشت: طبق آخرین ویرایش مصوبه شورای عالی اقتصاد، در صورتی که خودروهای عمومی تا پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به ثبتنام و تبدیل اقدام نکنند، این ظرفیت برای خودروهای شخصی استفاده میشود، سوال اینجاست وقتی در طی ۴ سال گذشته از زمان تصویب این مصوبه تا امروز، از مجموع یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی عمومی هدفگذاری شده، فقط ۲۰۰ هزار خودرو دوگانهسوز شدهاند، چرا باید ۶ ماه دیگر برای مراجعه آنها صبر کرد؟ این مصوبه باید دوباره مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد و از همین امروز این فرصت برای خودروهای شخصی بنزینسوز نیز فراهم شود تا از ظرفیت این مصوبه استفاده کنند.
وی ادامه داد: در دوره ۳ماهه اول سال جاری، خودروسازان ۲۳ هزار دستگاه خودروی دوگانهسوز تولید کردةاند که نسبت به سال گذشته رشدی ۱۵۰درصدی داشت؛ اگرچه این اتفاق خوبی است اما اگر با همین روند تولید خودروهای دوگانه سوز ادامه یابد، تا پایان سال ۱۰۰ هزار خودروی دوگانهسوز تولید میشود که جوابگوی نیاز کشور نیست.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور خاطرنشان کرد: راهکار اصلی رفع ناترازی بنزین، استفاده از ظرفیت عرضه CNG در کشور است و دولت بایستی ضمن فراهم کردن شرایط تبدیل رایگان خودروهای بنزینی به دوگانهسوز و تولید خودروهای دوگانهسوز در داخل کشور، اقدام به واردات خودروهای دوگانهسوز با تعرفه صفر نماید و وزیر صمت بهجای توجه به خودروهای برقی که تا چند سال آینده نیز به نتیجه نمیرسد به خودروهای دوگانهسوز CNG توجه داشته باشد.
حمیدرضا سهرابی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تا همین چند سال پیش، اغلب قریب به اتفاق انفجار خودروهای دوگانهسوز در زمان سوختگیری، مربوط به دستکاری مخازن بود که کالکان خودروها به دلایلی مثل قاچاق، دست به دستگاری مخازن میزدند اما انفجارهایی که اخیرا صورت گرفته به دلایل دیگری مثل گذشتن تاریخ انقضای مخازن خودروها و فرسوده شدن مخازن به خاطر شرایط نامناسب نگهداری آنها بوده است.
وی افزود: عمر مفید و قابل استفاده مخازن خودروها ۱۵ سال است که حدود یک میلیون خودرو که بیش از ۱۵ سال پیش اقدام به تبدیل بهدوگانهسوز و نصب این مخازن کرده بودند، امروز مخازنی فرسوده و نیازمند تعویض دارند.
سهرابی خاطرنشان کرد: بسیاری از مواردی که مخزن خودرو ناشی از شرایط نامناسب نگهداری دچار فرسودگی شده، با بازدید چشمی قابل تشخیص است و میتوان از سوختگیری این خودروها جلوگیری کرد تا حادثهای رخ ندهد.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با اشاره به مشکل کمبود تقاضا در بخش CNGگفت: وزیر محترم صمت که اقدام به پیگیری برای واردات خودروها کرده، از خودروهای برقی تا خودروهای ۱، ۲ و ۳ لیتری را در لیست خودروهای وارداتی قرار داده اما خودروهای CNG سوز مورد توجه ایشان قرار نگرفته و هیچ سهمی به این خودروها در لوایح و طرحهای مربوط به واردات خودرو نداده است.
وی ادامه داد: تنها یک راه حل عملیاتی و کوتاهمدت برای رفع ناترازی بنزین وجود دارد و آن هم استفاده از زیرساختهای موجود در عرضه CNG است، برای اجرای این راهکار نیز تصمیم خاص یا صرف هزینه و سرمایهگذاری نیازی نیست چرا که زیرساختها وجود دارد و باید فقط مورد توجه مسئولین قرار گیرد.
سهرابی اذعان داشت: متأسفانه سوخت CNG را فقط سوخت خودروهای قشر مستضعف یا با درآمد پایین معرفی شده درحالی که در همین کشورهای اطراف، خودروهای لوکسی چون انواع بنزین، بیامو و مازراتی CNGسوز در حال تردد است.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با بیان اینکه “زیرساختهای عرضه CNG در ایران با هیچ جای دنیا قابل مقایسه نیست”، گفت: در دهه ۸۰ شمسی برای ایجاد این زیرساخت ۵ میلیارد دلار هزینه شد اما تا اواخر دهه ۸۰، ۳۰ میلیارد دلار آورد برای کشور بههمراه داشت که هیچ سرمایهگذاری بهاین میزان سودآور برای کشور نبوده است.
وی افزود: متأسفانه با کاهش تقاضا در بخش CNG، مصرف ۲۴ میلیون مترمکعبی CNG در سال گذشته، در سال جاری به ۲۱ میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته است.
سهرابی با انتقاد از عدم توجه دستگاههای دولتی مربوطه به مسائل ایمنی خودروهای گازسوز گفت: ۵ سال از تاریخ صدور مصوبه مربوط به ایمنی خودروها میگذرد اما نهتنها این مصوبه اجرایی نشده، بلکه شنیدهها حاکی است که بهزودی این مصوبه مهم از سوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ملغی خواهد شد.
در ادامه، رضا نیکزاد، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ظرفیت فعلی عرضه CNGکشور با زیرساختهای موجود، روزانه ۴۵ میلیون مترمکعب است که اگر از این ظرفیت استفاده کاملی صورت بگیرد، معادل روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین، با مصرف CNG جایگزین می شود و نهتنها مشکل ناترازی بنزین حل میشود بلکه میتوانیم صادرکننده بنزین باشیم.
وی افزود: مشکل اصلی صنعت CNG این است که متولی درستی ندارد؛ در ۱۱ سال گذشته تنها ۳۰۰ جایگاه عرضه CNG احداث شده که ۱۲۰ مورد آن با سرمایهگذاری بخش خصوصی بوده است.
نیکزاد با بیان اینکه مصوبه شورای عالی اقتصاد ظرفیت بسیار خوبی برای جایگزینی مخازن فرسوده خودروها هست، گفت: میتوان از ظرفیت این مصوبه برای جایگزینی مخازن ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار خودرویی استفاده کرد که مخازن آنها فرسوده شده و با هزینه دولت این مخازن تعویض شود و بهشدت اینکار به افزایش ایمنی سوختگیری CNG خواهد انجامید.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG تصریح کرد: اینکه مدیر جدید طرح CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در حکمی که به ایشان ابلاغ شده، مسئول توسعه LPG هم هست، از اتفاقات خندهدار و عجیبی است که رخ داده و معلوم نیست چطور مسئول توسعه CNG میتواند به توسعه LPG در خودروها اقدام کند.
وی افزود: این مسئله از شواهدی است که میگوییم CNG متولی درستی ندارد.
نیکزاد در خصوص هزینههای جایگاهها در سال جاری گفت: برآوردهای صورت گرفته حاکی از افزایش ۱۶۰درصدی هزینهها است اما کارمزدها افزایش ۶۰درصدی داشته؛ با این حال با رسیدن به هفتمین ماه سال هنوز افزایش کارمزدها اعمال نشده که امیدواریم زودتر این مصوبه دولت که ابلاغ هم شده است، اجرایی شود.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0