پایداری شبکه برق ایران با‌وجود اعمال خاموشی در کشورهای همسایه

مدیرعامل توانیر گفت: با وجود ثبت رکوردهای بالای تقاضای برق توانستیم برق را تأمین کنیم و به‌هیچ‌عنوان جداول خاموشی منتشر نشده است، این درحالی است که کشورهای همسایه دچار خاموشی شدند و جداول خاموشی داشتند.

به گزارش رصد انرژی ، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه “طی یک هفته گذشته ۳ بار رکورد بیش از ۷۷ هزار مگاوات را در میزان تقاضای مصرف برق پشت‌سر گذاشتیم که رقم بسیار بزرگی است”، گفت: سال گذشته بیشترین پیک تقاضای برق رقم ۷۳ هزار و ۴۵۶ مگاوات بود که تقاضای امسال حدود ۴۰۰۰ مگاوات رشد را نشان می‌دهد.

وی افزود: جمعه‌ای که پشت‌سر گذاشتیم نسبت به روز مشابه سال قبل، بیش از ۱۰ هزار مگاوات افزایش تقاضای مصرف برق داشتیم، بخشی از این افزایش مصرف به افزایش دما بازمی‌گردد و بخشی به استفاده نادرست از وسایل سرمایشی بازمی‌گردد.

رجبی مشهدی تصریح کرد: اگر دما را در کولرهای گازی روی ۲۴ تا ۲۵ درجه تنظیم کنیم و از دور کند کولرهای آبی استفاده کنیم، می‌توانیم ۲۰ تا ۴۰درصد کاهش مصرف برق داشته باشیم.

مصرف کولرهای ایران برابر با کل مصرف برق مصر

وی ادامه داد: میزان بار سرمایشی بسیار زیاد است و بیش از ۳۲ هزار مگاوات میزان مصرف کولرها در ایران است که این رقم برابر با کل مصرف کشور مصر است که هم مساحت این کشور و هم GDP‌ این کشور از ما بیشتر است.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه “اگر دقت لازم را در مصرف برق داشته باشیم، شاهد ثبت پیاپی رکوردهای مصرف نخواهیم بود”، گفت: با وجود ثبت رکوردهای بالای تقاضای برق، توانستیم برق را تأمین کنیم و به‌هیچ‌عنوان جداول خاموشی منتشر نشده است، این درحالی است که کشورهای همسایه دچار خاموشی شدند و جداول خاموشی داشتند، اما در ایران با تلاش همکاران در صنعت برق و مشارکت خوب مردم عزیزمان، شبکه برق پایدار است.

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۳۴درصد از مردم مشمول پاداش صرفه‌جویی شده‌اند که البته این عدد در سال گذشته ۴۰درصد بود و جا دارد مشترکان عزیز با رعایت اصول صرفه‌جویی و مدیریت بهینه مصرف برق، هم به پایداری شبکه برق کمک کنند و هم از جوایز ارزنده‌ای از جمله ۳۰۰ دستگاه خودرو بهره‌مند شوند.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: در هیچ نقطه‌ای در کشور قطعی برنامه‌ریزی‌شده برق نداشته و نداریم، اما ممکن است به‌دلیل حوادث در نقاطی قطعی موردی برق اتفاق بیفتد که هم اطلاع‌رسانی می‌شود و هم سریعاً رفع خواهد شد.

صنایع داروسازی حساس مشمول برنامه‌های مدیریت مصرف نیستند

مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: صنایع دارویی حساس می‌بایست مراتب حضور و استقرار خود در شهرک صنعتی را به شرکت‌های توزیع اطلاع دهند تا شرکت‌های توزیع نسبت به عدم اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برای این واحدها اقدام کنند.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به ماده۵ دستورالعمل تامین برق اضطراری مراکز حیاتی و حساس، گفت : واحدهای دارویی مشمول این دستورالعمل هستند و می بایست نسبت به خرید وراه اندازی مولدهای اضطراری اقدام نمایند.

وی افزود: واحدهای تولید دارو و یا صنایع مرتبط با آن در صورت هماهنگی با شرکتهای توزیع به هیچ عنوان مشمول برنامه های مدیریت بار نخواهند شد.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: صنایع دارویی حساس در عین حال موظف به کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق خود با انجام راهکارهای ساده مدیریت مصرف از جمله کاهش روشنایی غیر ضروری و تنظیم دمای سیستمهای سرمایشی روی ۲۴ هستند.

انتهای پیام/