آغاز دوباره عرضه بنزین سوپر در تهران

از روز گذشته و بعد از حدود دو هفته توقف عرضه، توزیع بنزین سوپر در برخی جایگاه‌های شهر تهران دوباره آغاز شد.

به گزارش رصد انرژی ، بنزین سوپر یکی از فرآورده‌های نفتی است که مشتریان مخصوص به‌خود را دارد و همواره برای عرضه آن در جایگاه‌ها انتظار می‌کشند.

۲۲ مهرماه بود که دوباره عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌های شهر تهران متوقف شد؛ اما بعد از دو هفته توقف، از روز گذشته دوباره شاهد عرضه این فرآورده نفتی در برخی جایگاه‌های شهر تهران هستیم.

برآوردهای رصد انرژی نشان می‌دهد که کمتر از یک‌بیستم بنزین توزیعی در تهران مربوط به بنزین سوپر است و احتمالا این عرضه دوباره نیز حدود دو هفته ادامه داشته باشد.

تفاوت «بنزین سوپر» با «بنزین معمولی» در عدد اکتان آن است که در نوع بنزین معمولی (قرمز) ۸۷ و در بنزین سوپر (سبز) ۹۵ است؛ رنگ نازل بنزین معمولی هم در پمپ‌بنزین‌های کشورمان، قرمز و رنگ نازل سوپر به‌طور معمول سبز است.

عدد اکتان قابلیت متراکم شدن سوخت است؛ اکتان بالاتر یعنی انفجار در فشار بالاتر و این به‌معنای آن است که بنزین سوپر فشار را بیشتر تحمل می‌کند، دیرتر از بنزین معمولی و در زمان مناسب منفجر می‌شود.

هرچه اکتان یک سوخت بیشتر باشد در مقابل پدیده احتراق مخرب (زودرس) مقاومت می‌کند و صرفاً در زمان مناسب با جرقه شمع منفجر می‌شود و آلایندگی کمتر زیست‌محیطی تولید می‌کند.

یک سوخت خوب باید فقط پس از جرقه شمع، شعله‌ور شود و شعله احتراق آن به‌صورت آرام‌ سرتاسر اتاقک احتراق را طی کند تا انرژی مفیدی بر پیستون وارد شود.

بنزین معمولی برای برخی خودروهای مدل بالا، قدرت کمی دارد و نمی‌تواند قدرت شتاب‌گیری لازم را برای چرخ‌ها فراهم آورد؛ افزودنی‌های موجود در بنزین سوپر باعث می‌شود رسوبات کربنی انژکتورها تمیز شوند و به‌مرور زمان عملکرد خودرو بهبود پیدا کند.

اگر در موتور خودرویی که نیازمند بنزین سوپر است، بنزین معمولی استفاده کنید، به‌علت وجود قطرات ناهماهنگ تزریقی، موج انفجاری یکنواخت به وجود نخواهد آمد و موتور خودرو علاوه بر تولید نیروی کمتر به‌مرور زمان آسیب خواهد دید.

انتهای پیام/