سومین نشست کافه انرژی برگزار شد

اشتباه بزرگ ورود ال.پی.جی به سبد سوخت خودروها

“ال.پی.جی و تبعات ورود به سبد سوخت خودروها” موضوع سومین نشست کافه انرژی بود که با حضور خبرنگاران رسانه‌های رسمی و کارشناسان این حوزه برگزار شده و مشخص شد این رویکرد، یک اشتباه بزرگ است که از سوی دولت و مجلس درحال پیگیری است.

به گزارش رصد انرژی ، سومین نشست کافه انرژی با حضور تعدادی از خبرنگاران نفت و انرژی خبرگزاری ها، روزنامه ها و پایگاه های خبری و تعدادی از پژوهشگران و کارشناسان عرصه انرژی با موضوع “ال.پی.جی و تبعات ورود به سبد سوخت خودروها” برگزار شد.

آنچه در ادامه می آید، نکاتی است که در سومین نشست کافه انرژی مطرح شده است.

  1. طبق سند تامین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق ۱۴۲۰ که یک سند بالادستی و مصوب شورای عالی انرژی در سال ۱۳۹۹ است، ال.پی.جی هیچ سهمی در سبد سوخت خودروها تا سال ۱۴۲۰ نباید داشته باشد.
  2. مصوبات مجلس در قوانین بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در خصوص ورود ال.پی.جی به سبد سوخت بخش حمل‌و‌نقل، مغایر با مصوبه شورای عالی انرژی بوده، درحالی که نمی‌تواند یک قانون یک‌ساله، با سند بالادستی بلندمدت در تضاد آشکار باشد.
  3. دولت آیین‌نامه ورود ال.پی.جی به سبد سوخت بخش حمل‌و نقل را تهیه کرده و این آیین نامه که تا امروز به صورت شفاف در رسانه‌ها ارائه نشده، مبنای ورود ال.پی.جی به سبد سوخت قرار گرفته است؛ درواقع در سکوت خبری، عده‌ای در حال تلاش برای ورود ال.پی.جی به سبد سوخت خودروها هستند.
  4. مسئله ورود ال.پی.جی به سبد سوخت خودروها، بی ارتباط با سالها اضافه عرضه ال.پی.جی یارانه‌ای یا به عبارتی گم شدن چندهزار تن در روز ال.پی.جی نیست و ورود نهادهای نظارتی به این مسئله ضروری به نظر می رسد.
  5. درحالی که حدود ۲ دهه زیرساخت توسعه سی.ان.جی در کشور ایجاد شده و هم‌اکنون نیمی از ظرفیت عرضه سی.ان.جی کشور خالی است، ورود ال.پی.جی ضربه سهمگینی به صنعت سی.ان.جی کشور خواهد بود.
  6. درحالی که هیچ جایگاه استاندارد عرضه ال.پی.جی در کشور نداریم، مشخص نیست دولت و مجلس با چه زیرساختی به دنبال ورود ال.پی.جی به سبد سوخت بخش حمل و نقل هستند.
  7. ال.پی.جی در نبود استانداردهای لازم، یک سوخت خطرناک در بخش حمل و نقل است که به هیچ وجه ایمنی سی.ان.جی را در تردد نخواهد داشت؛ در واقع با رسمیت بخشیدن به ورود ال.پی.جی به سبد سوخت خودروها، بمب‌های متحرکی را در جاده های درون شهری و برون شهری درحال تردد می بینیم که جان و مال مردم را تهدید می کند.
  8. حدود سه دهه پیش، قبل از توسعه صنعت سی.ان.جی، ال.پی.جی در بخش حمل و نقل کشور استفاده می شد اما با گزارش های پلیس راهور و نهادهای نظارتی، تصمیم گرفته شد این سوخت ناایمن از چرخه حمل و نقل کشور خارج شود، حال چرا یک تجربه شکست خورده و مسیر امتحان شده را دوباره بعد از حدود سه دهه دنبال می کنیم؟ باید ردپای منفعت های شخصی و گروهی را در این گونه تصمیم گیری ها جستجو کرد.
  9. در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای ورود ال.پی.جی به سبد سوخت خودروها در قالب جدول تبصره ۱۴ در نظر گرفته شده بود، اینکه این میزان اعتبار چگونه، به چه میزان و کجا هزینه شد، علامت سوال بزرگی است که نیاز به پاسخگویی از سوی مجلس و دولت دارد.

جمع‌بندی:

ورود ال.پی.جی به سبد سوخت بخش حمل و نقل کشور یک آدرس غلط برای بخش انرژی ایران است که حتی یک نکته مثبت در راستای منافع ملی به همراه ندارد، در عوض زیان های سهمگینی به بار خواهد آورد که نیاز است جلوی این اشتباه بزرگ، همین امروز گرفته شود.

انتهای پیام/