اعلام آمادگی قرارگاه خاتم برای آغاز حفاری در میدان مشترک آرش

امروز قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) اعلام آمادگی کرد تا حفاری در میدان مشترک گازی آرش را آغاز کند؛ حال باید دید، وزارت نفت دولت چهاردهم با مسئولیت پاکنژاد، آیا اقدام موثری برای توسعه میدان گازی آرش و استیقای حقوق ایران در این میدان مشترک انجام خواهد داد؟

به گزارش رصد انرژی ، در سال ۱۹۶۲ در میانه خلیج فارس ذخایر عظیم گازی کشف شد که حجم آن ۳۵ تا ۶۰ تریلیون فوت‌مکعب (۶۰ هزار میلیارد فوت‌مکعب) تخمین زده شده است، این میدان که بین دو کشور ایران و کویت مشترک شناخته شد، در سمت ایران با نام “آرش” و در سمت کویت با نام “الدوره” نامیده می‌شود.

از همان سال ۱۹۶۰ اختلاف میان ایران و کویت بر سر مرز آبی دو کشور در منطقه قرارگیری این میدان مشترک آغاز شد، اما اختلافات به‌صورت اظهارنظرهایی در جلسات باقی ماند تا اینکه در سال ۲۰۰۱ ایران به استقرار تجهیزات برای آغاز حفاری اکتشافی در این میدان اقدام کرد. کویت با اطلاع از آغاز حفاری‌های اکتشافی توسط ایران، با تهدید کشورمان به شکایت در مراجع بین‌المللی، ایران را از هرگونه فعالیت تا زمان حصول نتیجه در تعیین مرز آبی نهی کرد و ایران نیز فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای خود را به‌روی میدان آرش متوقف کرد.

این اقدام کویت و همکاری ایران در توقف فعالیتهایش، در حالی بود که عربستان و کویت در طرحی مشترک از سال ۲۰۰۰ فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای را به‌روی این میدان گازی بدون اطلاع ایران آغاز کرده بودند. آغاز حفاری‌های اکتشافی در میدان مشترک “آرش ـ الدره” توسط عربستان و کویت به سال ۲۰۰۰ بازمی‌گردد که این کار بدون اجازه ایران به‌عنوان یک شریک در این میدان مشترک انجام گرفت [بحث اجازه و هماهنگی با ایران بدین منظور بیان شده است که دو طرف هنوز بر سر تعیین مرز مشترک آبی در این منطقه اختلاف نظر داشتند.

در دولت سیزدهم، اگرچه جواد اوجی، وزیر سابق نفت، فروردین ماه ۱۴۰۱ با انتشار مطلبی اعلام کرد “مطالعات جامع میدان مشترک آرش با حفاری چاه اکتشافی و انجام لرزه‌نگاری تکمیل شده است و به‌زودی با نصب جکت (پایه) عملیات حفاری در این میدان آغاز خواهد شد. گرچه ما مایل به مذاکره و همکاری برای توسعه میدان‌های مشترک هستیم اقدامات یکجانبه، مانع طرح مذکور نخواهد گردید.”، اما هیچ اقدام موثری در دولت سیزدهم در این خصوص صورت نگرفت.

امروز سردار عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) از شروع‌به‌کار توسعه میدان آرش توسط کویت با همکاری عربستان خبر داد و گفت: “ما آمادگی شروع حفاری در میدان آرش را داریم، دکل هم داریم، اما باید وزارت نفت و وزارت خارجه شرایط را ایجاد کنند تا ما کار را شروع کنیم.”

وی افزود: “توسعه میدان آرش از نان شب برای ما واجب‌تر است و باید دستگاه دیپلماسی ما مطالبه کند و وزارت نفت پیگیری کند، این مسائل در خصوص میادین اسفندیار و فرزاد هم هست.”

حال باید دید، وزارت نفت دولت چهاردهم با مسئولیت پاکنژاد، آیا اقدام موثری برای توسعه میدان گازی آرش و استیفای حقوق ایران در این میدان مشترک انجام خواهد داد؟

بیشتر بخوانید:

میدان مشترک آرش ؛ وقاحت حاشیه‌نشینان خلیج فارس یا دیپلماسی ضعیف ایران؟

انتهای پیام/