آغاز بهره‌برداری رسمی از میدان‌های نفتی سپهر و جفیر

با بهره برداری رسمی از پروژه میادین سپهر و جفیر، رسما 50 هزار بشکه به تولید روزانه نفت کشور افزوده شد.

به گزارش رصد انرژی ، درحالی که پیش‌بینی می‌شد در هفته دولت امسال یا دهه فجر، بهره‌برداری از میادین نفتی سپهر و جفیر آغاز شود، این مهم به روزهای پایانی سال و سفر رئیس جمهوری به خوزستان رسید و در نهایت امروز با حضور مقام اول قوه اجرایی کشور، بهره‌برداری رسمی از این پروژه مهم نفتی آغاز شد.

ارزش کلی قرارداد توسعه میدان سپهر و جفیر ۲.۸ میلیارد دلار است که از این مقدار تاکنون ۳۳۰ میلیون دلار آن هزینه شده است، با اجرای کامل این قرارداد تولید نفت به روزانه ۱۱۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

تاکنون حفاری ۱۲ حلقه چاه در این میدان‌های نفتی تکمیل شده و تولید روزانه نفت از میادین سپهر و جفیر به ۵۰ هزار بشکه رسیده است. چاه‌هایی که در لایه فهلیان و در عمق بیش از ۴۶۰۰ متر و با فشار بالای ۱۰ هزار پوند بر اینچ مربع (پام) به مخزن نفتی رسیده‌اند و در همین گام، تولید روزانه نفت بیش از عدد پیش‌بینی شده در گام نخست (۳۶ هزار بشکه) است.

طبق قراردادی که در اسفندماه سال ۱۳۹۶ بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به‌امضا رسیده، میزان تولید نفت در فاز اول این پروژه باید به ۳۶ هزار بشکه در روز و در پایان فاز دوم به ۱۱۰ هزار بشکه در روز برسد و هدفگذاری شده تا در مدت ۲۰ سال، با سرمایه‌گذاری بیش از ۲٫۸ میلیارد دلاری، در مجموع ۵۴۰ میلیون بشکه نفت از این میدان برداشت شود.

انتهای پیام/