افت فشار فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز شد؟

در سایت شرکت پتروپارس اعلام شده که 30 حلقه چاه در پروژه توسعه فاز 11 پارس جنوبی حفاری خواهد شد و این مسئله از تغییر قابل تأمل برنامه توسعه فاز 11 پارس جنوبی حکایت دارد که می‌تواند ناشی از افت فشار بیشتر و زودتر از پیش‌بینی‌ها در این نقطه از مخزن مشترک باشد.

به گزارش رصد انرژی ، درحالی که تاکنون توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با حفاری ۲۴ حلقه چاه تولیدی به‌منظور رسیدن به تولید ۵۶ میلیون مترمکعب گاز خام در روز در برنامه قرار داشت، در برنامه اعلامی شرکت پتروپارس، تعداد چاه‌هایی که باید در این پروژه حفاری شود، به ۳۰ حلقه جاه تغییر کرده است.

در سایت شرکت پتروپارس اعلام شده “پروژه فاز ۱۱ در دو مرحله به هم پيوسته انجام خواهد شد، فاز اول شامل حفاری ۳۰ حلقه چاه و دو سکوی توليدی، هر يک با ۱۵ حلقه چاه، با هدف توليد دو ميليارد فوت مکعب گاز در روز و همچنین توليد ۸۰٫۰۰۰ بشکه میعانات گازی برنامهريزی شده است.”

این درحالی است که هنوز در سایت شرکت نفت و گاز پارس برنامه پیشین تغییری نکرده و اعلام شده که در هر سکو با ۱۲ حلقه چاه و در مجموع ۲۴ حلقه چاه تولیدی در دو سکو، تولید ۵۶ میلیون مترمکعبی گاز در فاز ۱۱ محقق می‌شود.

افزایش تعداد چاه‌ها از ۲۴ حلقه به ۳۰ حلقه می‌تواند ناشی از افت فشار مخزن بیش از پیش‌بینی‌ها و بسیار زودتر از زمان برآورد شده باشد. پیش از این برآورد شده بود که طبق مطالعات صورت گرفته، حدود ۲ سال بعد از تولید از فاز ۱۱ افت فشار از این فاز شروع شود، اما به‌نظر می‌رسد اکنون که تنها یک چهارم ظرفیت نهایی تولید روزانه از فاز ۱۱ محقق شده، افت فشار این فاز مرزی آغاز شده است. این برداشت با توجه به مرزی بودن این فاز از یک‌سو که برداشت قطری‌ها از آن نقطه از مخزن مشترک بسیار زودتر از ایران انجام شده و تغییر برنامه حفاری تعداد چاه‌ها می‌تواند یک برداشت نزدیک به واقعیت باشد.

کندی عجیب توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی یک سال پس از تولیدی شدن

فاز ۱۱ پارس جنوبی تنها فاز توسعه نیافته این میدان مشترک گازی است که با وجود مرزی‌بودن، توسعه آن در طی دو دهه گذشته، بارها توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی با تعویق مواجه شده؛ تا اینکه در سال ۱۳۹۸ بالاخره تصمیم بر توسعه ایرانی آن گرفته شد.

مرداد ۱۴۰۱ عملیات لوله‌گذاری دریایی خط انتقال گاز نخستین سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی در خلیج فارس تکمیل شد. مرداد ۱۴۰۲ اولین مقادیر تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی از اعماق زمین برداشت شد و مرداد ۱۴۰۳ تولید گاز از ۶ حلقه چاه تولیدی این میدان به میزان حدودی ۱۵ میلیون مترمکعب در روز در حال انجام بوده و هم‌اکنون نیز در همین میزان است.

در ابتدای دولت سیزدهم مقرر شده بود که فاز ۱۱ در ۴ سال فعلالیت این دولت تکمیل شود و به تولید ۵۶ میلیون مترمکعبی برسد اما بعدا برنامه تغییر کرد و اعلام شد که مقرر شده مرداد ۱۴۰۴ تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی به ۲۸ میلیون مترمکعب در روز برسد.

فاصله زیاد شرایط فعلی تا تحقق برنامه وزیر جدید نفت

در واقع بر اساس برنامه به‌روز شده دولت سیزدهم در شروع سال ۱۴۰۳، نیمی از ظرفیت فاز ۱۱ در نیمه ۱۴۰۴ به مدار بهره‌برداری وارد شود، اما با به‌پایان رسیدن ناگهانی دولت سیزدهم و آغاز دولت چهاردهم، محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت در برنامه‌ای که در زمان اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد، اعلام نمود که تکمیل این فاز مرزی میدان مشترک پارس جنوبی را در یک برنامه یک‌ساله در دستور کار قرار می‌دهد.

فاز ۱۱ پارس جنوبی در ۶ ماه نخست سال جاری تنها یک چاه به چاه‌های قبلی اضافه کرده و تا تکمیل ۲۴ حلقه چاه اعلامی شرکت نفت و گاز پارس و یا ۳۰ حلقه چاه اعلامی شرکت پتروپارس، فاصله زیادی دارد.

حال سوال اینجاست که فاز ۱۱ که با کندی در حال توسعه است و تا امروز از مجموع ۵۶ میلیون مترمکعب گاز خام تولیدی آن در ظرفیت کامل، حدود یک‌چهارم آن به‌تولید رسیده، آیا تا پیش از آغاز پاییز ۱۴۰۴ با ظرفیت کامل در مدار بهره‌برداری قرار خواهد گرفت تا برنامه اعلامی وزیر نفت در خصوص این فاز، محقق شود؟

انتهای پیام/