افزایش صادرات سوخت روسیه به آسیا با سخت‌تر شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا

اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جریان نفت خام و محصولات نفتی روسیه باعث سرازیر شدن این محصولات به بازارهای آسیا می‌شود.

به گزارش رصد انرژی ، روسیه احتمالاً در تلاش برای یافتن بازارهای جایگزین به‌دنبال سخت‌تر شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا، مقادیر بالاتری از محصولات نفتی خود را به آسیا می‌فرستد.

نفتای تولید روسیه که از آن برای ساخت پلاستیک استفاده می‌شود، احتمالاً پس‌از آغاز تحریم‌های اتحادیه اروپا به بنادر سنگاپور و فجیره راه پیدا می‌کند. صادرات دوباره این محصولات از این بنادر هم یک امر معمول خواهد شد، چون برخی خریداران تمایلی به واردات مستقیم از روسیه ندارند.

حمله روسیه به اوکراین بازارهای جهانی انرژی را مختل کرده و این اختلال احتمالاً در سال آینده میلادی هم ادامه خواهد داشت. تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جریان نفت خام روسیه از ماه دسامبر آغاز می‌شود و پس‌از آن، طی ۲ ماه محصولات نفتی از جمله نفتا هم تحت تحریم قرار می‌گیرند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد تولید نفت روسیه درنتیجه‌ این محدودیت‌ها کاهش یابد. پالایشگاه‌های محلی روسیه احتیاج به خروجی‌های دیگری برای نفتای خود دارند.

صادرات نفتای روسیه به آسیا ۸۴ درصد در ماه اوت نسبت‌به ماه قبل‌از آن افزایش داشت و به حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز رسید.

این افزایش صادرات در شرایطی صورت گرفت که تولیدکنندگان داخلی پلاستیک یعنی اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان نفتا، با کاهش حاشیه‌های سوددهی و پایین آمدن تقاضا از سوی چین مواجه بودند. کاهش سوددهی در تولید بنزین هم تقاضا برای تبدیل نفتا به مشتقات بنزین را کاهش داده و تقاضا برای آن را پائین‌تر آورده‌است.

انتهای پیام/ بلومبرگ