امکان کاهش ۱۲ میلیارد مترمکعبی برداشت از منابع آبی وجود دارد

سخنگوی صنعت آب کشور با تأکید بر ضرورت هماهنگی دستگاه‌های مسئول در اجرای برنامه سازگاری با کم‌آبی گفت: در صورت تحقق کامل اهداف این برنامه در فاز اول حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب از برداشت از منابع آب کشور کاهش می‌‌یابد.

به گزارش رصد انرژی ، فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور اظهار داشت: هماهنگی دستگاه‌های مسئول در پیشبرد اهداف برنامه سازگاری با کم‌آبی ضروری است.

وی افزود: در این صورت، اهداف تعریف شده این برنامه از جمله برنامه‌ریزی برای تدوین الگوی کشت مناسب هر منطقه متناسب با شرایط کم‌آبی و سهم منابع آب در اختیار بخش کشاورزی، تحویل حجمی آب، اصلاح تعرفه‌ها برای جلوگیری از اضافه برداشت منابع آب زیرزمینی، پیاده‌سازی الگوی مصرف بهینه، فرهنگ‌سازی در حوزه مدیریت مصرف آب تحقق می‌یابد.

سخنگوی صنعت آب کشور از تقویت نظارت بر اجرای برنامه سازگاری با کم‌آبی در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: بر همین مبنا در جلسات هفتگی معاون آب و آبفای وزارت نیرو با استان‌ها، ضمن کنترل عملکرد آنها، شناسایی میزان انحراف از برنامه و چاره‌اندیشی برای تحقق اهداف طرح در استان‌ها در این جلسات پیگیری می‌شود.

وی افزود: در صورت تحقق کامل اهداف برنامه سازگاری با کم‌آبی، در فاز اول حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب از برداشت از منابع آب کشور کاهش می‌‌یابد.

قاسم‌زاده ادامه داد: یکی از اقدامات مؤثر در راستای کنترل برداشت از منابع آب زیرزمینی که همسو با اهداف سازگاری با کم آبی دنبال می‌شود، مدیریت تؤامان آب و برق و کنترل اضافه برداشت چاه‌ها از طریق کنترل‌پذیری کنتورهای برق منصوبه بر روی چاه‌های برقدار است که به‌صورت جد در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته و زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم در یکسال اخیر فراهم شده است.

سخنگوی صنعت آب کشور بیان داشت: از طریق همین اقدام، نزدیک به ۷۰ درصد حجم برداشت چاه‌های مجاز کشاورزی قابل رصد و کنترل خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: طی برنامه‌ریزی انجام شده، در تعامل با صاحبان پروانه چاه‌ها، میزان اضافه برداشت به آنها اطلاع‌رسانی و راهکارهای لازم برای کاهش مصرف به میزان مندرج در پروانه ارائه خواهد شد. البته تداوم برداشت مازاد و عدم توجه به راهکارهای ارائه شده، می‌تواند منجر به قطعی موقت برداشت آب نیز شود‌.

انتهای پیام/