اوجی: صادرات نفت ایران در اوج است، آن هم با کمترین تخفیف!

وزیر نفت با بیان اینکه "می‌خواستند صادرات نفت ایران را متوقف کنند"، گفت: امروز به‌ هرجا بخواهیم می‌توانیم نفت صادر کنیم، آن هم با کمترین تخفیف‌ها؛ بالاترین میزان صادرات نفت را اکنون داریم و درآمدهای ارزی کشور مبین تحقق صادرات حداکثری نفت ایران است.

به گزارش رصد انرژی ، جواد اوجی، وزیر نفت در مراسم امضای قراردادهای اجرایی طرح فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی اظهار داشت: ۷۰ درصد گاز کشور و ۴۵درصد بنزین کشور وابسته به پارس جنوبی است، امروز مهمتر از پروژه فشارافزایی پارس جنوبی در کشور نداریم.

وی افزود: این پروژه باید ۸ سال پیش در کشور آغاز می‌شد، اما ۸ سال کشور سر این موضوع که در خشکی فشارافزایی شود یا در دریا سر کار بود، اما امروز تصمیم به اجرای این پروژه مهم گرفتیم و به‌طور قطرع می‌گوییم که فشارافزایی باید در دریا صورت گیرد، همانطور که کشور قطر با شرکت‌های بزرگ جهانی این‌کار را در دریا برنامه‌ریزی کرده است.

وزیر نفت با بیان اینکه “تصمیم شجاعانه‌ای گرفتیم و منتظر خارجی‌ها نماندیم، بلکه از نخبگان ایرانی در این پروژه مهم استفاده می‌کنیم”، گفت: امسال برداشت روزانه ۷۰۷ میلیون مترمکعب گاز از میدان گازی مشترک پارس جنوبی محقق شد.

اوجی با اشاره به اینکه با ادامه برداشت از این میدان بدون اجرای طرح‌های فشارافزایی، شاهد افت فشار در این میدان خواهیم بود، ادامه داد: اهمیت بهره‌برداری از این میدان مشترک آنجاست که ۹۳ درصد سوخت نیروگاه‌ها و صنایع گاز و بخش عمده‌ای از خوراک پتروشیمی‌ها از گاز این میدان تأمین می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه منتظر شرکت‌های خارجی نماندیم و از نخبگان این صنعت استفاده کردیم، گفت: نمونه آن بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی بود. امروز از ۳۸ سکو در پارس جنوبی بهره‌برداری می‌شود.

وزیر نفت از راه‌اندازی سکوی فاز ۱۳ آلفا که کشتی بحرینی به آن برخورد کرده بود در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: طی سه تا چهار سال آینده فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی آغاز خواهد شد.

اوجی با اشاره به اینکه ظرفیت ۳۰ میلیارد دلاری برای سازندگان داخلی با اجرای این طرح ایجاد خواهد شد، افزود: با افزایش ۹۰ تریلیون فوت مکعبی برداشت گاز و ۲ میلیارد بشکه برداشت میعانات گازی، ۹۰۰ میلیارد دلار به درآمد کشور افزوده خواهد شد که نقشی مهم در تأمین امنیت انرژی کشور دارد.

وی تأکید کرد: در آینده‌ای نزدیک،‌ افزایش تولید از میدان مشترک آزادگان جنوبی را با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح خواهیم کرد.

وزیر نفت با قدردانی از همه کارکنان صنعت نفت که در تأمین گاز پایدار کشور نقش داشتند، گفت: با تدابیری که در نظر گرفتیم و ذخیره سوخت مایع که یک میلیارد لیتر بیشتر از پارسال بود، توانستیم زمستان را با سوخت‌رسانی پایدار بگذرانیم.

اوجی تصریح کرد: صادرات نفت ایران امروز به بالاترین مقدار از سال ۹۷ تاکنون رسید و این افزایش صادرات با کمترین تخفیف‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به حمله به چهار خط لوله سراسری انتقال گاز ایران که هر خط ۱۲۰ میلیون مترمکعب گاز را انتقال می‌دهد، افزود: این خطوط در کوتاه‌ترین زمان به مدار بازگشتند.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه گروه نفت و گاز از ابتدای سال تاکنون رشد اقتصادی بالایی را ثبت کرده که در تاریخ بی‌سابقه بوده است، این رشد در سال آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود، اظهار کرد: افزون بر تأثیر افزایش تولید و صادرات نفت، در سرمایه‌گذاری،‌ تولید ساخت داخل و بهره‌وری نیز صنعت نفت رتبه نخست را در کشور دارد.

اوجی با بیان اینکه “می‌خواستند صادرات نفت ایران را متوقف کنند”، گفت: امروز به‌ هرجا بخواهیم می‌توانیم نفت صادر کنیم، آن هم با کمترین تخفیف‌ها؛ بالاترین میزان صادرات نفت را درحال حاضر داریم و درآمدهای ارزی کشور مبین تحقق صادرات حداکثری نفت ایران است.

انتهای پیام/