اوجی: مصرف بنزین از تولید پیشی گرفت/در زمستان قطعا با کسری گاز مواجه‌ایم

وزیر نفت با بیان اینکه "قطعا امسال هم با کسری گاز در زمستان مواجه هستیم"، گفت: در شروع دولت با ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز کسری گاز مواجه بودیم که این مسئله به‌خاطر عدم سرمایه‌گذاری کافی در سال‌های گذشته بود.

به گزارش رصد انرژی ، جواد اوجی، وزیر نفت در مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های گازرسانی اظهار داشت: امروز بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های گازرسانی شهری و روستایی و گازرسانی به صنایع افتتاح شد و بیش از ۵ هزار میلیارد تومان شروع عملیات اجرایی گازرسانی شهری، روستایی و صنایع انجام گرفت.

وی افزود: هر صنعتی که گازرسانی شود، اشتغال‌زایی و درآمدزایی به دنبال دارد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: پروژه‌های نیمه‌کاره بسیاری در مجموعه وزارت نفت داریم که ما در همان ماه اول فعالیت دولت، این پروژه‌ها را اولویت‌بندی کردیم و تکمیل طرح‌های گازرسانی و افزایش ظرفیت تولید گاز در اولویت ما قرار گرفت.

وی ادامه داد: در شروع دولت با ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز کسری گاز مواجه بودیم که این مسئله به‌خاطر عدم سرمایه‌گذاری کافی در سال‌های گذشته بود و طبق برآوردی که انجام دادیم در ۸ سال برای تأمین امنیت انرژی کشور و افزایش ظرفیت درآمدزایی ارزی نیاز به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در نفت و گاز داریم.

اوجی با بیان اینکه “قطعا امسال هم با کسری گاز در زمستان مواجه هستیم”، گفت: تلاش می‌کنیم با انجام اقداماتی، شرایط تأمین گاز زمستان را مدیریت کنیم که در این زمینه اتفاق مهمی که در حال وقوع است، بهره‌برداری از بخش اول فاز ۱۱ پارس جنوبی به ظرفیت ۱۰ تا ۱۱ میلیون مترمکعب در زمستان امسال است که با انجام ابتکاراتی در شرکت ملی نفت در زمستان سال جاری شاهد شکستن طلسم فاز ۱۱ پارس جنوبی بعد از ۲۰ سال خواهیم بود.

وزیر نفت با بیان اینکه “در شهریورماه سال گذشته تنها یک‌پنجم از تعهدات بودجه‌ای وزارت نفت محقق شده بود”، گفت: موفق شدیم درآمدهای حاصل از صادرات گاز، فرآورده، نفت خام، میعانات گازی و پتروشیمی را جهت تحقق تعهدات بودجه‌ای وزارت نفت وصول کنیم.

این عضو کابینه دولت در پاسخ به سوالی در خصوص انتقاد نمایندگان سیستان‌وبلوچستان به کاهش سهمیه آزاد کارت سوخت مردم این استان گفت: این موضوع را پیگیری می‌کنم و دستور بررسی مجدد خواهم داد.

وی افزود: در تابستان سال جاری در حالی که تولید بنزین کشور بین ۱۰۲ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است، در برخی روزها مصرف به بیش از ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون لیتر در روز رسید و میزان مصرف از میزان تولید پیشی گرفته است؛ با این وجود تلاش کردیم با راهکارهای مختلف، تأمین مطلوب بنزین را در سراسر کشور در تابستانی که مردم بعد از چندسال شیوع کرونا، به استقبال گسترده از سفرهای تابستانی رفتند، داشته باشیم.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: امروز کار بزرگی در تکمیل و بهره برداری از پروژه‌های گازرسانی انجام شد و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مرحله بعدی افتتاح پروژه‌های گازرسانی را در ۲۲ بهمن امسال خواهیم داشت.

انتهای پیام/