برنامه‌ای برای “صفر شدن تنش آبی” در شرایط خشکسالی فراگیر/ برنامه‌ریزی عملیاتی یا شعار هیجانی؟!

برنامه‌ریزی جدیدی صورت گرفته تا تابستان ۱۴۰۳ را بدون تنش آبی سپری کنیم؛ این‌درحالی است که در بهار و تابستان امسال به ترتیب ۴۷۶ شهر و ۲۶۹ شهر در معرض تنش آبی بوده‌اند و وزیر نیرو از شرایط خشکسالی فراگیر در تمامی حوضه‌های آبریز کشور خبر داده است.

به گزارش رصد انرژی ، بر اساس گزارش فصلی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درخصوص «بررسی و تحلیل شاخص‌های کلان بخش آب در سه ماهه نخست سال‌جاری» که در تابستان امسال منتشر شد، ۴۷۶ شهر در معرض تنش آبی قرار دارند.

همچنین طبق گفته‌های هاشم امینی، مدیرعامل فعلی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، ۲۶۹ شهر در تابستان امسال دارای تنش آبی بودند.

هاشم امینی، امروز از برنامه جدید مجموعه وزارت نیرو برای به‌صفر رساندن تنش آبی در تابستان ۱۴۰۳ خبر داد و بر عبور بدون تنش از تابستان سال آینده در سراسر کشور تاکید کرد.

وی افزود: تاکنون مدیریت تنش‌های آبی در شهرها و روستاها با اجرای ۱۹۸۴ پروژه، طرح‌های ویژه آبرسانی با ۲۴ پروژه، طرح ویژه فاضلاب با ۶۵ پروژه و جهاد آبرسانی در بیش از ۱۰هزار روستای کشور اجرایی شده است.

ارائه برنامه جدید برای به‌صفر رساندن تنش آبی در تابستان ۱۴۰۳، در شرایطی است که امروز علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در خصوص شرایط خشکسالی در کشور گفت: “طبق شاخص‌های استانداردهای بین‌المللی، تقریبا تمام حوضه‌های آبریز کشور بر اساس بارش‌های ۳۶ ماهه گذشته، در شرایط بسیار خشک یا خشک قرار دارند.”

حال سوال اینجاست که در شرایط خشکسالی فراگیر که به گفته وزیر نیرو، تقریبا تمامی حوضه‌های آبریز کشور را در شرایط خشک و بسیار خشک قرار داده، به صفر رساندن تنش آبی تا تابستان ۱۴۰۳، برنامه‌ای عملیاتی است یا شعاری هیجانی که ضریب تحقق آن پایین است؟

انتهای پیام/