دومین نشست کافه انرژی برگزار شد

“بنزین” زیر ذره بین اهالی رسانه/ از معمای بنزین ۲۷ سنتی تا بازگشت بنزین پتروشیمی

"بنزین" موضوعی اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی است؛ توجه دولت ها به زیرساخت های تولید، تأمین و توزیع بنزین هر کشور، امروزه یکی از اولویت های هر دولتی است و در ایران نیز این روزها رخدادها و حواشی متعددی را در زمینه "بنزین" شاهد هستیم.

به گزارش رصد انرژی ، دومین نشست کافه انرژی عصر امروز با حضور تعدادی از خبرنگاران نفت و انرژی خبرگزاری ها، روزنامه ها و پایگاه های خبری و تعدادی از پژوهشگران و کارشناسان عرصه انرژی با موضوع “بنزین و حواشی بنزینی” برگزار شد.

 آنچه در ادامه می آید، نکاتی است که در دومین نشست کافه انرژی مطرح شده است.

  1. وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران حاضر به ارائه آمار دقیق و مستند در خصوص وضعیت تولید و مصرف بنزین در کشور نیستند؛ که این عدم ارائه آمار، می تواند به علت ضعف های موجود در این بخش باشد.
  2. پالایشگاه های کشور زیر ظرفیت اسمی تولید بنزین دارند و اورهال پالایشگاه ها بعضا بسیار طولانی شده و آمار تولید فرآورده استراژیکی چون بنزین را پایین آورده است.
  3. به علت جبران کمبود تولید و بالا بودن میزان مصرف، بنزین عرضه شده با کیفیتی پایین تر از کیفیت معمول عرضه می شود و به عبارتی، کیفیت فدای کمیت شده است.
  4. بنزین پتروشیمی و بنزین وارداتی، سهم قابل توجهی در تأمین سبد سوخت کشور پیدا کرده اند.
  5. ضروری است سازمان های نظارتی روی کیفیت بنزین توزیعی ورود کنند.
  6. دولت دیر یا زود به دنبال افزایش قیمت بنزین خواهد بود، چه بهتر است به جای اقدامات ناگهانی که موجب تکانه های تورمی شده و تبعات اجتماعی داشته باشد، دولت و مجلس، به افزایش سالانه با درصدی مشخص در قیمت بنزین اقدام کنند، به طوری که در ابتدای هر سال، درصد مشخصی به قیمت بنزین اضافه شود و مردم پیشاپیش از چنین رویه ثابتی مطلع باشند.
  7. بررسی و تعیین نقش بنزین توزیعی در آلودگی هوای کلانشهرها در روزهای پاییز و زمستان امسال موضوعی مهم است و با توجه به افزودن بنزین پتروشیمی و بنزین وارداتی به سبد تأمین بنزین کشور، تعیین میزان آروماتیک و بنزن موجود در بنزین و اعلام رسمی آن به منظور رصد مستمر و جلوگیری از بروز زیانی غیرقابل جبران به سلامتی شهروندان، ضروری است.
  8. معمای صادرات بنزین ۲۷ سنتی همچنان بدون پاسخ باقی مانده و این سوال مطرح است که چرا دولت اقدام به ارزان فروشی بنزین کرده است. توجیهات و توضیحات مسئولان پالایش و پخش فرآورده های نفتی و برخی رسانه ها در پاسخگویی به این اقدام عجیب دولت، با هیچ کدام از اسناد و مدارک منطبق نیست و همچنان این مسئله نیازمند پاسخگویی از سوی مسئولان وزارت نفت و به ویژه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی است؛ چرا که با بررسی اسناد بورس انرژی شامل آگهی های عرضه، ادعای ثابت بودن نرخ بنزین صادراتی که از سوی مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش برای توجیه اقدام عجیب صادرات بنزین ۲۷ سنتی مطرح شده، ادعای درستی نبوده است.
  9. چیزی با اسم بنزین سوپر دیگر وجود خارجی ندارد و از میزان توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ نیز به طرز چشمگیری کاسته شده و این دو، جای خود را به بنزینی با مشخصات جدید که از ترکیب بنزین و دیگر ترکیبات هیدروکربوری و مشتقات نفتی تولید داخل، بنزین وارداتی و بنزین پتروشیمی بدست آمده و بعضا با اکتان پایین توزیع می شود، داده است.
  10. در زمینه کنترل مصرف بنزین در جامعه، هیچ اقدام موثری صورت نگرفته و سازمان های ذیربط در این بخش، ترک فعل گسترده ای دارند که باید به نهادهای نظارتی و افکار عمومی پاسخگو باشند.

جمع بندی:

وزارت نفت دولت سیزدهم هنوز نتوانسته رسانه ها و افکار عمومی را در زمینه معمای صادرات بنزین ۲۷ سنتی و ارزان فروشی این فرآورده استراتژیک نفتی قانع کند و ادعاهای مطرح شده نیز با اسناد و مدارک موجود همخوانی ندارد. ضروری است تا ضمن پاسخگو شدن وزارت نفت در این زمینه، مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ملزم به ارائه آمار دقیق فعالیت پالایشگاه ها در زمینه تولید بنزین شود و همچون دولت های گذشته، بخش ارائه آمار و اطلاعات رسانی در این شرکت، در جهت بازگشت شفافیت، احیا شود.

ورود سازمان های نظارتی به بحث بنزین و حواشی گسترده آن اعم از کیفیت بنزین توزیعی، کمیت بنزین تولیدی، وضعیت پالایشگاه ها، طرح های توسعه ای و مشخصات بنزینی که با ریفورمیت پتروشیمی و با بلندینگ تهیه می شود، ضروری است. بحث افزایش قیمت بنزین نیز نیازمند ساختارسازی درست بوده و نهادهای تصمیم گیر و مجری در این زمینه، باید از اقدامات ناگهانی و شوک آور خودداری کنند.

انتهای پیام/