بومی سازی شبیه ساز مخازن نفت و گاز در کشور

نرم افزار شبیه ساز مخازن نفت و گاز توسط یک شرکت دانش بنیان در کشور بومی سازی شده و در شرکت مناطق نفتخیز جنوب مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش رصد انرژی ، یک شرکت دانش بنیان در حوزه نفت و گاز کشور نرم افزار شبیه ساز مخازن نفت و گاز را بومی سازی کرده است.

این شبیه ساز در شرکت ملی مناطق نفتخیز برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفته و می‌توان از آن در تمام زیرمجموعه‌های مورد نیاز استفاده کرد.

«محسن خجسته مهر» مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در این زمینه بر استفاده از این نرم افزار شبیه ساز تاکید کرد و گفت: در آینده‌ای نزدیک جلسه‌ای برای استفاده از این نرم افزار در شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت برگزار می‌کنیم؛ زیرا این یک دانش بومی است.

خجسته مهر ادامه داد: اگر شرکت‌های ایرانی از این استفاده نکند بومی نخواهد شد.

وی افزود: وقتی شرکت‌های خارجی لایسنسی به ما می‌فروختند چند نفر را برای شناسایی مشکلات مامور می‌گردند. در این مورد نیز علاوه بر استفاده از دانش بومی باید شرکت تفاهم به عنوان سازنده آن افرادی را برای بررسی ماهانه در نظر بگیرد. خجسته مهر تاکید کرد: در تلاشیم تا همه شرکت‌ها از شبیه ساز بومی خرید کنند.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: قوانین ساخت داخل و مکانیسم کنترل داریم؛ اما در مورد نرم‌افزار صادق نیست و انتظار این است که حداقل بدنه دولتی و پیمانکاران و مشاوران از آن استفاده کنند.

ابراهیم شریفی، قائم مقام مدیرعامل شرکت تفاهم که این شبیه ساز را فومی کرده‌اند، در این خصوص گفت: تکنولوژی نرم افزارهای شبیه سازی مخازن را در ۱۰ سال گذشته توسعه داده‌ایم. وی افزود: شرکت‌های رقیب بین‌المللی در زمانی که تحریم‌ها نبود، سالانه ۳ تا ۴ میلیون دلار هزینه بازرسی و ۵ برابر این عدد هزینه خرید دریافت می‌کردند.

شریفی ادامه داد: ما توانستیم با قیمت‌های پایین‌تر وهمان کیفیت شبیه ساز مخازن نفت و گاز را تولید کنیم.

وی تاکید کرد: در این سال‌ها بر روی این شبیه ساز تکنولوژی هوش مصنوعی را اضافه کردیم.

به گفته قائم مقام مدیرعامل شرکت تفاهم به عنوان شرکت دانش بنیان نفت و گاز پاسارگاد، اگر اقبال برای حمایت جدی باشد با توان بیشتری کار را دنبال خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه برای تولید نرم افزار به هر تعداد در کشور مشکلی نداریم، گفت: نیاز شرکت ملی نفت به این نرم افزار ۵۰ لایسنس است که توانایی تامین همه آنها را داریم.

شریفی افزود: شرکت ملی نفت نیاز بالایی دارد و اقبال کارشناسی خوبی دارد در فرایند فروش گره‌هایی وجود دارد که امیدواریم رفع شود.

انتهای پیام/ ایرنا