تشکیل کنسرسیوم‌های داخلی برای سرمایه‌گذاری ۲۷میلیارد دلاری در بخش نفت و گاز

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه با همکاری وزارت نفت کنسرسیوم‌هایی تشکیل شده است که ۲۷میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهند کرد، گفت: نباید بگوییم که سرمایه نیست، سرمایه هست اما در جایی سرمایه‌گذاری می‌شود که منجر به ارزش افزوده نمی‌شود.

به گزارش رصد انرژی ، مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه در همایش روز ملی آمار گفت: در حوزه‌های برنامه‌ریزی‌های کشور به‌شدت به آمار نیاز داریم. تصمیم درست متکی بر تحلیل درست صورت می‌گیرد و تحلیل درست براساس آمارهای درست به دست می‌آید.

وی افزود: در تدوین برنامه و هم در عملکرد و هم در نتایج پایانی آمارها اهمیت دارد و باید حداکثر استفاده را داشته باشیم. وقتی از مرکز آمار برای تدوین بودجه دعوت کردیم برخی دوستان تعجب کردند، حتماً باید از آمار رشد اقتصادی و برش‌های استانی استفاده کنیم، این مرکز آمار است که می‌تواند ظرفیت‌های استانی حتی تا بخش‌های مختلف هر استان را مشخص کند، مواردی که در گذشته کمتر به آن توجه شده است باید محور کار ما باشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: براساس این آمارها می‌توان پیش‌بینی رشد و تحلیل درستی از هر استان داشت، ضمن اینکه صرف تخصیص و اداره کفاف نمی‌دهد. اگر از رشد اقتصادی هشت درصد صحبت می‌کنیم باید برنامه درستی داشته باشیم، نمی‌توانیم صرفاً تخصیص دهیم اما در پایان سال ببینیم که به اهداف تورمی و رشد اقتصادی نرسیده‌ایم، در این موارد است که نقش مرکز آمار و تحلیل‌های استانی می‌تواند کمک کند و مشخص کند که آیا در مسیر درست قرار داریم یا خیر.

بنابراین این صحیح نیست که در پایان برنامه بگوییم که چه نواقصی وجود دارد. امروز اگر منابع را در اختیار استانها قرار می‌دهیم باید بدانند که برای چه‌چیزی هزینه می‌کنند، هیچ منبعی نباید به نقطه‌ای تخصیص پیدا کند که منجر به ارزش افزوده نشود. در برخی موارد بیش از ده برابر ظرفیت کشور ظرفیت ایجاد شده است و شاهد تعطیلی آنها هستیم، منابع دیگر نباید در چنین حوزه‌هایی هزینه شود و باید تحلیل‌های درستی از سابقه سرمایه‌گذاری‌ها به تصمیم‌گیران ارائه شود. در برخی استان‌ها ایجاد صنایع تبدیلی تحول ایجاد می‌کند اما به‌دنبال ایجاد پتروشیمی هستند.

وی اظهار کرد: نباید بگوییم که “پول نیست”، پول هست اما در جایی سرمایه‌گذاری می‌شود که منجر به ارزش افزوده نمی‌شود. گزارشات آماری در زمان برنامه‌ریزی، اجرا و نتایج نهایی بسیار مهم است و تمامی تصمیم‌گیران باید با ابزارهای آماری مأنوس شوند، اما امروز چنین وضعیتی وجود ندارد. ما نباید در تاریکی حرکت کنیم بلکه با چراغ آمار باید به کمک سرمایه‌گذاران بیاییم. دلایل تورم ۴۰درصدی باید مشخص باشد تا بتوان خط‌قرمزها برای جلوگیری از تورم را تعیین کرد.

در زمان حاضر تدوین بودجه سال ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه در جریان است و قطعاً مرکز آمار می‌تواند کمک مهمی در جریان تدوین این موارد داشته باشد. امروز طرح آمایش ابلاغ شده است و در بسیاری از استان‌ها به آن توجه کرده‌اند و می‌دانند که اگر منابع در اختیار آنها قرار بگیرد در چه حوزه‌هایی باید سرمایه‌گذاری کرد.

میرکاظمی با تذکر اینکه “وقتی بیش از پنج هزار همت نقدینگی در کشور وجود دارد باید برای مدیریت آن تلاش کنیم”، گفت: با همکاری وزارت نفت کنسرسیوم‌هایی تشکیل شده است که ۲۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهند کرد. باید از بودجه‌محوری به‌سمت برنامه‌محوری حرکت کنیم، این تغییر روش بسیار سخت است، مدیران ما باید بیش از نیمی از وقت خود را برای برنامه بگذارند اما در زمان حاضر عمده وقت مدیران ما برای بودجه صرف می‌شود، حرکت به این سمت نیازمند اطلاعات و تحلیل صحیح است.

وی با تأکید بر اینکه اولین اصل در آمار شفافیت است، اضافه کرد: آمار برای تصمیم‌گیران باید قطعی، بِروز و بِموقع باشد. آمار باید پوشش کاملی داشته باشد و جامع‌نگری در آن مهم است، بنابراین تولید و ارائه آمار اهمیت دارد. در زمان حاضر نیز در حال حرکت به‌سمت تغییر فرآیند سنتی آمار و ثبتی‌مبنا شدن آن هستیم. این‌که آمارگر به‌سراغ منازل یا کارخانه‌ها برود در حال متروک شدن است، به‌مرور باید به‌سمت ثبتی‌مبنا شدن حرکت کنیم و لازمه آن اتصال سامانه‌ها به یکدیگر است، این کار هزینه را به‌شدت کاهش می‌دهد.

وی افزود: در فرآیند ثبتی‌مبنا زمان اهمیت زیادی پیدا می‌کند و آماری که ممکن است یک سال زمان ببرد در مدت کوتاهی به دست می‌آید، امیدوار هستیم به‌سمتی حرکت کنیم که با اتصال سامانه‌ها، بتوانیم فرآیند آمارگیری را تسهیل کنیم، باید زمینه را فراهم کنیم تا فرآیند ثبتی‌مبنا شدن را حتی زودتر از سال ۱۴۰۵ که تعهد مرکز آمار است فراهم کنیم.

انتهای پیام/