تولید فاز ۱۱ پارس جنوبی همچنان زیر ۱۰ میلیون مترمکعب در روز

درحالی که برنامه ریزی وزارت نفت برای تولید گاز از فاز 11 پارس جنوبی برای زمستان 1402، تولید روزانه 15 میلیون مترمکعب در روز گاز طبیعی بو، تولید از این فاز در آستانه ورود به زمستان، همچنان زیر 10 میلیون مترمکعب در روز است.

 به گزارش رصد انرژی ، فاز ۱۱ میدان گازی مشترک پارس جنوبی در شامگاه بیستم مردادماه به تولید رسید و در روز ششم شهریورماه امسال با حضور رئیس جمهوری، رسما افتتاح و بهره‌برداری شد.

بامداد چهارشنبه هفتم تیرماه، با قرارگیری سکوی تولیدی در محل ۱۱B، شمارش معکوس تحقق رویای بیست‌ساله صنعت نفت‌و‌گاز کشور برای تولیدی شدن فاز مرزی ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی آغاز شد و غروب جمعه بیستم مردادماه، اولین مقادیر تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی از اعماق زمین برداشت شد.

قرار بود با تولیدی شدن ۴ حلقه چاه این میدان، شاهد تولید بیش از ۱۰ میلیون مترمکعبی گاز از فاز ۱۱ باشیم تا رفته رفته با تولیدی شدن بقیه چاه‌های درحال حفاری، این مقدار افزایش یابد.

در حالی که در برنامه های وزارت نفت، برای تأمین گاز زمستان ۱۴۰۲ روی تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی به میزان ۱۵ میلیون مترمکعب حساب شده است و برنامه‌ریزی‌های مجموعه شرکت ملی نفت برای این فاز، رسیدن تولیدات به این رقم تا پیش از آغاز زمستان بود، بررسی‌های رصد انرژی از محل پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی نشان می‌دهد که تولید فعلی این فاز، حدود ۴ ماه بعد از آغاز تولید، همچنان زیر ۱۰ میلیون مترمکعب در روز است.

سید محی‌الدین جعفری، معاون طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز پارس بیست و هشتم آبان ماه امسال، در گفت وگویی، میزان تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی را ۹ میلیون مترمکعب در روز اعلام کرده بود.

انتهای پیام/