رکورد ۱۰ ساله ذخیره سازی گاز شکسته شد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، از شکستن رکورد ۱۰ ساله ذخیره سازی گاز در ۸ ماهه ابتدایی امسال خبر داد و گفت: حدود ۳ میلیارد مترمکعب گاز ذخیره شده در مخازن گازی، زمستان امسال وارد مدار خواهد شد.

به گزارش رصد انرژی ، محسن خجسته مهر در ابتدای جلسه هفتگی هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، ضمن قدردانی از حضور رییس جمهوری در مجموعه وزارت نفت و تلاش های وزیر نفت برای فراهم سازی شرایط حضور رییس دولت، گفت: حضور رییس جمهوری برای دومین بار در سطح مجموعه وزارت نفت و بازدید ایشان از مرکز پالایش و مانیتورینگ شرکت ملی نفت ایران، باعث امیدواری و دلگرمی مجموعه صنعت نفت و شرکت ملی نفت ایران بوده و مبین نقش محوری صنعت نفت، در رشد اقتصادی کشور است.

وی در ادامه به تشریح موارد مطرح شده در بازدید هفته گذشته رییس جمهوری از وزارت نفت اشاره کرد و گفت: ذخیره سازی حدود ۳ میلیارد مترمکعب گاز در مخازن گازی سراجه و شوریجه، به عنوان یکی از مهمترین اقدامات استراتژیک انجام شده در مجموعه شرکت ملی نفت ایران، به اطلاع رییس جمهوری رسانده شد که با توجه به دغدغه تامین گاز در زمستان، از اهمیت بالایی برخوردار است.

خجسته مهر دستیابی به این رکورد را نشانه ای از مدیریت مناسب مصرف در مقایسه با گذشته اعلام و اظهار امیدواری کرد که با تداوم روند کنونی، بخشی از مشکلات مربوط به کمبود گاز در زمستان رفع شود.

معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان ذخیره سازی گاز تنها در دو میدان سراجه و شوریجه امکانپذیر است، گفت: در جلسه دیدار با رییس دولت، برنامه شرکت ملی نفت ایران برای انجام مطالعات و حفاری در چند میدان و موقعیت جدید مطرح شد و مقرر شد تا امکان سنجی برای انجام برنامه توسعه ای این میدان ها در حوزه ذخیره گازی در آینده ای نزدیک، انجام شود.

افزایش تولید نفت و جهش اقتصادی کشور

خجسته مهر افزود: در جلسه مشترک با رییس جمهوری، همچنین گزارش مبسوطی از اقدامات و موفقیت های شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم مطرح شد و بر این نکته تاکید شد که تحقق کلیه برنامه های افزایش تولید نفت و گاز، در مسیر افزایش درآمدزایی کشور و رشد اقتصادی بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار بانک مرکزی و همچنین مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در سه ماهه اول امسال ۱۹ و نیم درصد است که نسبت به دوره‌های گذشته بالاترین رشد را نشان می‌دهد.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه از ابتدای دولت سیزدهم حدود ۱٫۳ میلیون بشکه به تولید نفت کشور اضافه شده است، یادآور شد: این حجم از افزایش تولید، مبین رشد ۶۰ درصدی تولید نفت در این دولت است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: بخشی از این افزایش تولید، از میدان های مشترک صورت گرفته است و در مجموع اقدامات خوبی در خصوص توسعه این میدان ها انجام شده است که از جمله آن ها می توان به تولیدی کردن ۶۰ حلقه چاه جدید در میدان آزادگان جنوبی و افزایش ۷۰ درصدی ناوگان حفاری در میدان های مشترک اشاره کرد.

وی تاکید کرد که اولویت توسعه ای شرکت ملی نفت ایران، در حوزه توسعه میدان های مشترک نفتی و گازی است.

خجسته مهر ادامه داد: تشریح عملکرد شرکت ملی نفت ایران در حوزه صادرات و وصول مطالبات که به افزایش درآمد کشور انجامیده است، از دیگر مواردی است که به استحضار رییس جمهوری رسیده است.

تاکید رییس جمهوری بر رفع موانع و کوتاه کردن زمان فعالیت های توسعه ای و تولیدی

خجسته مهر در ادامه به تاکید رییس جمهوری دولت سیزدهم در خصوص لزوم رفع موانع از طریق مجاری قانونی اشاره کرد و گفت: رییس جمهوری تاکید داشتند که در مسیر چابکسازی فعالیت های انجام شده در شرکت ملی نفت ایران، حداکثر تلاش ممکن برای رفع موانع موجود، از جمله موارد مربوط به تسهیل سرمایه گذاری در صنایع بالادستی نفت و گاز، انجام شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موارد مورد تاکید شخص رییس جمهور، کوتاه سازی زمان انعقاد قراردادهای توسعه ای این شرکت بود که با توجه به بحث سرمایه بر و زمان بر بودن طرح های توسعه ای و درآمدزایی بالای آن ها، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

معاون وزیر نفت، با بیان اینکه رییس جمهوری تاکید ویژه ای نیز بر لزوم انجام فعالیت ها در چارچوب صیانت از محیط زیست داشته است، گفت: جمع آوری گازهای مشعل پالایشگاه های گازی و پتروشیمی ها به همراه گازهای همراه نفت، از جمله موارد مورد تاکید رییس جمهوری بوده است و ایشان با وجود قدردانی از تلاش های صورت گرفته در این خصوص اذعان داشته اند که لازم است تا این موارد در اولویت فعالیت های وزارت نفت قرار گیرد.

رصد لحظه ای فعالیت های بالادستی نفت و گاز

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به بازدید رییس جمهوری از مرکز مانیتورینگ شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و گفت: هدف از این بازدید، تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص نظارت لحظه ای بر کلیه فعالیت های زنجیره بالادستی صنعت نفت بوده است که به منظور احراز شفافیت از عملکرد بخش های مختلف شرکت ملی نفت ایران انجام می شود.

وی اضافه کرد: این نظارت برخط، شامل کلیه فعالیت های مربوط به اکتشاف، توسعه، تولید، انتقال، توزیع و صادرات نفت و گاز است.

خجسته مهر تاکید کرد: در این جلسه، تمامی زحمات کارکنان خدوم شرکت ملی نفت ایران در کلیه شرکت های فرعی و مدیریت های ستادی، به استحضار رییس جمهوری رسید و وعده دادیم تا رسیدن به افق مطلوب، از هیچ کوششی دریغ نکرده و به فعالیت جهادی در صنعت نفت ادامه خواهیم داد.

وی افزود: در این دیدار، رییس جمهوری نیز از فعالیت های صورت گرفته توسط کارکنان شرکت ملی نفت ایران در بخش های مختلف دریایی و خشکی، قدردانی کردند و اینجانب نیز به نیابت از ایشان، مراتب درود و سپاس ویژه از زحمات کارکنان شرکت ملی نفت ایران را ابلاغ می کنم.

انتهای پیام/