صادرات بنزین تولیدی پالایشگاههای کوچک ایرانی به اروپا
به گزارش رصد انرژی ، حمزه وارثی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایران چندین سال صادرکننده بنزین و گازوییل بود به طوری که بازار خاورمیانه در دست ایران بود اما با این وجود، امسال واردکننده شدیم، زیرا نه تنها به زیرساختها بلکه به بخش خصوصی به عنوان بازوی قدرتمند دولت ها برای تولید انرژی توجهی نداشتیم.
وارثی با اشاره به محدودیت های صادرتی میعانات گازی و مشکلاتی که می تواند این محدودیت ها برای تولید گاز کشور به وجود آورد، گفت: میعانات گازی خوراک مناسبی برای مینی پالایشگاهها به منظور تبدیل به فرآورده های ارزشمندی چون بنزین و گازوئیل است.
وی افزود: متأسفانه اغلب سخت ترین شرایط را برای تحویل خوراک به بخش خصوصی اعمال می کنند و دیدگاه توزیع خوراک با شعار حمایت از تولید و رفع موانع تولید همخوانی ندارد.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به ناترازی تولید و مصرف بنزین کشور، خاطرنشان کرد: می توانیم با تغییر نگاه به ظرفیت های بخش خصوصی، با استفاده از پتانسیل واحدهای پالایشی کوچک مقیاس، ناترازی بنزین و گازوئیل را بدون واردات، رفع کنیم.
وی ادامه داد: هم اکنون نیز بنزین و گازوئیل با کیفیت یورو ۵ در واحدهای پالایشی کوچک بخش خصوصی در حال تولید است و در حال حاضر بنزین را به غرب آفریقا و شرق اروپا صادر می کنیم.
مدیرعامل پتروپالایش کاسپین شیمی پاسارگاد با بیان اینکه صادرات بنزین تولیدی بخش خصوصی کشور به بازارهای افغانستان و عراق در حال انجام است، گفت: تا امروز نگاهی به استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در واحدهای پالایشی کوچک برای تأمین نیاز بنزین و گازوئیل کشور وجود نداشته، اگرچه ۳ یا ۴ سال پیش، این نگاه شکل گرفت و چند واحد پالایشی کوچک مقیاس بخش خصوصی، از سوی وزارت نفت برای کمک به تأمین نیاز داخلی مشخص شدند، اما در فرآیند اجرا، هیچ گاه گامی برای این همکاری برداشته نشد و حتی با سختگیری هایی که به عدم نفع اقتصادی فعالان این بخش منجر می شد، بر سر این مسیر، سنگ اندازی شد.
وی افزود: این شرایط در حالی است که ما صادرکننده نمونه هستیم و اگر مانع تراشی نشود، سال آینده می توانیم ۵۰۰ میلیون دلار صادرات فرآورده های نفتی تنها در یک پتروپالایشگاه داشته باشیم.
وارثی با بیان اینکه بزرگترین چالش ما تحریم های داخلی است، اذعان داشت: اواخر دولت روحانی اعلام شد که میعانات را برای تولید گازوییل با کیفیت برای نیروگاهها در اختیار ما قرار دهند اما با تغییر دولت این موضوع به حاشیه رفت.
وی ظرفیت اولیه سالانه تولید و صادرات بنزین پتروپالایش کاسپین شیمی پاسارگاد را ۳۰۰ هزار تن و گازوییل را ۲۵۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: به دليل محدودیت ها از توسعه مجموعه منصرف شدیم، اکنون تلاش می کنیم پایانه حمل و نقل ریلی ایجاد کنیم، تفاهمنامه خرید و احداث پایانه امضا و به تایید مسئولین ذیربط رسیده اما در دیدگاههای کارشناسی به مشکل برمی خوریم.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بيان اينكه در ابتدای فعالیت تولید مشتقات نفتی داشتیم و از سال ۹۴ تولید روغن موتور و ضد یخ را با محوریت صادرات به حوزه کشورهای حاشیه خلیج فارس، غرب آفریقا و شرق اروپا آغاز کردیم، اظهار كرد: از سال ۹۸ وارد حوزه هیدروکربوری شدیم.
وارثی با بیان اینکه خوراک پتروپالایشگاه میعانات گازی و نفت سفید و یکی از پیشرفته ترين مجموعه تکنولوژی وارداتی را داریم، اظهار كرد: ۵ محصول اصلی داریم و از میعانات و نفت سبک برای تولید بنزین با کلاس ۳ ، گازوییل را برای صادرات و اکتان افزا را برای مصرف داخل و صادرات استفاده می کنیم.
مدیر عامل شرکت کاسپین شیمی پاسارگاد با بیان اینکه در استان فارس در حال احداث مجتمع پتروپالایشگاهی با ظرفیت ۷۰ هزار بشکه در روز هستیم، اظهار كرد: در حال حاضر اکتان بنزین تولیدی ۸۶ تا ۹۸ است و بازار صادراتی بنزین افغانستان و عراق را داريم و از طریق امارات به بازا بین المللی دست یافته ایم.
وارثی با بيان اينكه اگر فاز دوم و سوم پالایشگاه راه اندازی شود به تولید ۲ میلیون تن خواهيم رسيد، گفت: اکنون نفتای تولیدی ما به مصرف خوراک پتروشیمی ها برای تولید بنزین می رسد.
وی با اشاره به برگزاری همایش تقدیر از صادر کنندگان نمونه استان قم، گفت: طی دو سال متوالی صادرکننده برتر در این حوزه شدیم و این مساله نشان می دهد که پتانسیل های بالایی در این حوزه وجود دارد که باید به آن توجه شود.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه برای ۳۰۰۰ نفر اشتغالزایی در پالایشگاه صورت گرفته است، گفت: توان بخش خصوصی برای تولید بنزین و کمک به جبران کسری های کنونی بالا است
وی ادامه داد: بخش خصوصی فعال در صنعت پالایشگاهی، هیچ مشکلی با تحریم های خارجی ندارد، چرا که با سالها فعالیت و تجربه در صادرات، راه های کم اثر کردن تحریم ها را آموخته ایم، اما مانع تراشی و بروز تحریم های داخلی، چالشی برای فعالان بخش خصوصی است.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی برای تولید بنزین و گازوئیل مورد نیاز کشور، هیچ منعی برای واردات تکنولوژی روز و توسعه پالایشگاه های کوچک مقایس ندارد و می تواند در ظرفی زمانی ۲ سال، یک واحد را به مدار بیاوریم و بنزین و گازوئیل با کیفیت با خوراک میعانات گازی تولید کنیم.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0