هشدار توقف فعالیت تولیدکنندگان متانول/ ۲۵درصد از ارزآوری پتروشیمی کاهش می یابد؟

تولیدکنندگان متانول کشور که اعضای کارگروه متانول هستند، با انتقاد صریح به مصوبه اخیر دولت در خصوص تعرفه های جدید گاز پتروشیمی ها، از احتمال توقف دنبال دار فعالیت تولیدکنندگان متانول که تأمین کننده 25 درصد ارز حاصل از صادرات پتروشیمی هستند، خبر دادند.

به گزارش رصد انرژی ، متین دیداری، رئیس کارگروه متانول ایران در نشستی خبری اظهار داشت: با مصوبه جدید هیئت دولت مبنی بر نرخ گذاری جدید گاز خوراک و سوخت واحدهای پتروشیمی، تمامی تولیدکنندگان متانول در زیان مطلبق هستند و ما منتظریم تا دولت محترم در این مصوبه بازنگری کند.

وی افزود: تولیدکنندگان متانول بنگاه های اقتصادی هستند که با هدف ایجاد ارزش افزوده برای کشور احداث شده اند و موتور محرک اقتصاد کشور در صنعت پتروشیمی هستند و علاوه بر ارزآوری، بسیاری از تولیدات پایین دستی نیز به تولید متانول وابسته است.

دیداری با بیان اینکه “متانول یک محصول با ارزش افزوده و استراتژیک است”، گفت: در شرایطی که بازگشت ارز به کشور سخت است، ۲۵درصد ارزآوری صنعت پتروشیمی که بالغ بر ۲٫۵ تا ۳ میلیارد دلار در سال می شود، توسط واحدهای متانولی تأمین می شود و اگر به خاطر تصمیم اشتباه در نرخ گذاری دستوری تثبیتی واحدهای متانولی تعطیل شوند، روند ارزآوری صنعت پتروشیمی که ارزآورترین صنعت کشور است، دچار اختلال می شود.

وی ادامه داد: با نرخ های جدید گاز و خوراک، واحدهای متانولی سه ماهه نخست امسال زیان ده می شوند و نمی توان ادامه فعالیت داد، بنابراین انتظار منطقی از مجلس و دولت این است که نسبت به این مصوبه ای که کارشناسی نشده و یا توسط افراد آگاه، مورد کارشناسی قرار نگرفته، بازنگری کنند.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس تصریح کرد: بسیاری از واحدهای تولیدکننده متانول، وابسته به صندوق های بازنشستگی در گروه های مختلف هستند، یعنی تأمین بخشی از حقوق بازنشستگان به سودآوری واحدهای متانولی وابستگی دارد، اگر این واحدهای زیان ده شوند و یا مجبور به توقف فعالیت شوند، در زمینه تأمین حقوق بازنشستگان نیز باید نهادهای ذیربط فکر دیگری بکنند و فشار مضاعفی به بودجه عمومی خواهد بود.

وی افزود: نرخ گذاری دستوری و تثبیتی طبق تمام تجربیات گذشته، منجر به شکست می شود و این نرخ گذاری دستوری باید با نرخ  گذاری فرمولی جایگزین شود.

دیداری در پاسخ به اینکه آیا صادرات گاز به صورت خام به صادرات متانول که نرخ های جهانی آن کاهشی شده، ارجحیت دارد یا خیر، گفت: صادرات گاز کشور فقط به عراق  و ترکیه محدود است و در مورد عراق که با بازگشت پول صادراتی مشکل داریم و در مورد ترکیه نیز اخیرا این کشور اعلام کرده با کشف ذخایر گازی، حاضر به مذاکره با ایران برای عقد قرارداد ۲۰ ساله با نرخ ۹ تا ۱۱ سنت است؛ اما ارز ناشی از صادرات متانول، نهایتا ۳۵ تا ۴۵ روزه به کشور بازمی گردد؛ کمااینکه صادرات گاز، تمام خام فروشی است اما صادرات متانول، ایجاد ارزش افزوده از همان گاز خام است و باید در توسعه صنعتی، مباحث توسعه ای و نیاز آینده را هم در نظر گرفت.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری به سال مهار تورم و رشد تولید گفت: متأسفانه تصمیم اخیر دولت برای تصویب تعرفه های جدید خوراک و سوخت گاز پتروشیمی ها، مغایر با شعار سال است و در صورت ادامه این روند و عدم بازنگری در این مصوبیه، به توقف تولید در واحدهای متانولی می انجامد.

در ادامه این نشست، ابراهیم عسگریان، مدیرعامل شرکت پتروشیمی کاوه با بیان اینکه این مجتمع پتروشیمی ۱۰۰درصد خصوصی است، گفت: مالکیت ۱۰۰درصد خصوصی پتروشیمی کاوه در چنین شرایطی ایجاب می کند که اگر فعالیت ما با زیان مواجه شد، اقدام به توقف فعالیت کنیم؛ اما واحدهای دیگر که سهامدارانی خصولتی دارند، امکان حمایت هایی از نهادهای تحت پوشش برای ادامه فعالیت خواهند داشت.

وی افزود: مجتمع متانول کاوه، یک مجتمع کامل بوده که حتی نیروگاه برق و واحدهای یوتیلیتی مختص به خود را دارد و در این واحد ۱۵۰۰ نفر شاغل وجود دارد که مصوبه جدید نرخ گذاری گاز، مجبور به توقف فعالیت شده ایم.

عسگریان با بیان اینکه ۳٫۵ درصد گاز کشور توسط واحدهای تولیدکننده متانول مصرف می شود، گفت: حداقل ۲۵ درصد از ارزآوری صنعت پتروشیمی که جهت تأمین نیاز ارزی کشور به سامانه نیما عرضه می شود، توسط واحدهای متانولی تأمین می شود.

وی ادامه داد: این قیمت گذاری اشتباه تعرفه گاز خارج از استانداردهای جهانی است و درحال که در یکسال گذشته نرخ گاز از ۲۰ سنت به ۸ سنت در دنیا کاهش یافته، در ایران با تعرفه گذاری دستوری، نرخ ها افزایش داده اند که این روند، منطقی نیست.

در ادامه این نشست، محمدجواد بدری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی فناوران، توقف فعالیت واحدهای متانولی را مرگ تولید دانست و گفت: متأسفانه درگیر اشتباهات تکراری در تصمیم گیری ها هستیم و در ابتدای همه دولت ها، چنین وضعیتی را تجربه می کنیم.

وی افزود: در سال ۹۲ نیز عده ای کارشناس ناآگاه گفتند که قیمت گاز پتروشیمی ها ارزان است و واحدهای پتروشیمی سوداور هستند که در نتیجه آن دولت وقت، قیمت گاز را به ۱۳ سنت رساند و بعدا به ۷ سنت کاهش یافت.

بدری با بیان اینکه “۲ سال است که دنبال این هستیم فرمول قیمت گذاری اصلاح شود”، گفت: ما هیچ سوبسیدی نمی خواهیم همین که به قیمت جهانی به ما گاز بدهند، برای ما کافی است.

وی ادامه داد: وقتی راجع به صنعت متانول صحبت می کنیم، راجع به ۳ میلیارد دلار ارزآوری، ۱۰ هزار شغل مستقیم و صنایع پایین دستی وابسته سخن می گوییم که تعطیلی هر واحد متانولی می تواند آثار سو در اشتغال زایی، تأمین ارز مورد نیاز کشور و تأمین نیازهای تولیدی کشور در این بخش داشته باشد.

در ادامه این نشست، محمدرضا فرج الهی، مدیرعامل پتروشیمی مرجان گفت: نرخ ۷۰۰۰ تومانی خوراک برای پتروشیمی ها با عوارض جانبی به ۸۱۵۰ تومان و نرخ ۴۰۰۰ تومانی سوخت به ۵۶۰۰ تومان می رسد و با این اعداد نمی توان شرکت های متانولی را سرپا نگه داشت و به فعالیت ادامه داد.

وی افزود: ما با ۷۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن ضرر مواجه ایم، یعنی اگر روزانه ۵۰۰۰ تن تولیدات داشته باشیم، هر روز ۲۰ میلیارد تومان ضرر داریم که ماهانه ۶۰۰ میلیارد تومان ضرر می شود.

فرج الهی خاطرنشان کرد: باید در مصوبه اخیر نرخ گاز پتروشیمی ها بازنگری صورت بگیرد چرا که با این نرخ گذاری، نرخ گاز به بالای ۲۰ سنت و نرخ سوخت به بالای ۱۵ سنت می رسد.

نتهای پیام/