ظرفیت تولید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ۵۱۰۰ مگاوات می‌رسد؟

سازمان ساتبا که پیش از این موفق به تحقق برنامه افزایش ۵۰۱ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای پیک تابستان ۱۴۰۱ و برنامه افزایش ۸۵۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر برای پیک تابستان ۱۴۰۲ نشده، آیا اینبار موفق به افزایش 4000 مگاواتی ظرفیت تولید برق تجدیدپذیرها در مدت زمان 5 یا 6 ماه خواهد شد؟

به گزارش رصد انرژی ، ظرفیت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر (شامل نیروگاه‌های بادی، خورشیدی و نیروگاه‌های برق‌آبی کمتر از ۱۰ مگاوات) در پایان آبان‌ماه امسال به ۱۱۱۰ مگاوات رسید.

این عدد در ابتدای شروع به کار دولت (پایان مرداد ۱۴۰۰) برابر با ۹۰۴ مگاوات بود، یعنی در طول فعالیت دولت سیزدهم (۲ سال و ۳ ماه) از برنامه افزایش ۱۰ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، تنها ۲۰۶ مگاوات محقق شد.

امروز در جریان بازدید رئیس جمهوری از وزارت نیرو، قراردادی با سرمایه‌گذاران به‌امضا رسید تا ظرفیت تولید برق از نیروگاه‌های خورشیدی به میزان ۴۰۰۰ مگاوات افزایش یابد و سرمایه‌گذارانی که در مناقصات مربوطه، برنده شده بودند، امروز در حضور رئیس جمهوری، قراردادهای خود را به امضا رساندند.

بر اساس اعلام سازمان ساتبا، قرار شده که این مقدار ظرفیت جدید (۴۰۰۰ مگاوات) تا حداکثر پیک تابستان ۱۴۰۳ به مدار بهره‌برداری وارد شود. از آنجایی که پیک مصرف برق هر ساله در تیرماه یا مردادماه (بر اساس میزان گرمای هوا) رقم می‌خورد، از اینرو این ظرفیت ۴۰۰۰ مگاواتی تا پایان بهار ۱۴۰۳ به‌مدار وارد خواهد شد.

سازمان ساتبا در این خصوص اعلام کرده : “با اجرای این مصوبه، سرمایه گذاران متعهد می شوند نیروگاه ها را با ظرفیت مجموع ۴۰۰۰ مگاوات انرژی برق خورشیدی تا حداکثر پیک برق سال ۱۴۰۳ به شبکه سراسری متصل کنند.

سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) برنامه ریزی لازم برای ساخت ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی تا اردیبهشت سال ۱۴۰۳ را انجام داده است و شرکت های برق منطقه ای به عنوان بازوی اجرایی ساتبا برای جلب مشارکت و اجرا توسط سرمایه گذاران همکاری خواهند کرد.

در واقع ساتبا انتظار دارد که این مقدار ظرفیت، تا ۵ ماه آینده (اردیبهشت‌ماه) به مدار بهره‌برداری وارد شود.

سوال اینجاست سازمان ساتبا که پیش از این موفق به تحقق برنامه افزایش ۵۰۱ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای پیک تابستان ۱۴۰۱ و برنامه افزایش ۸۵۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر برای پیک تابستان ۱۴۰۲ نشده، آیا اینبار موفق به افزایش ۴۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق تجدیدپذیرها در مدت زمان ۵ یا ۶ ماه خواهد شد؟

انتهای پیام/