مذاکرات با روس‌ها برای توسعه میدان آزادگان/ تفاهم‌نامه ۷ میلیارد دلاری چه شد؟

درحالی که یک‌سال و نیم از امضای تفاهم‌نامه 7 میلیارد دلاری توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان می‌گذرد و خبری از امضای قرارداد آن نیست، شنیده ها حاکی از آغاز مذاکرات شرکت ملی نفت با شرکت‌های روسی برای توسعه میدان مشترک آزادگان است.

به گزارش رصد انرژی ، میدان مشترک نفتی آزادگان به عنوان بزرگترین میدان نفتی ایران در جنوب غربی کشور و در مجاورت مرز ایران و عراق قرار دارد. در سمت ایران سالها عقب‌ماندگی در توسعه این میدان مشترک و عدم تحقق برنامه‌های پیشین توسعه را شاهد هستیم. در دولت سیزدهم هم برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در تاریخ ۱۴ تیرماه سال ۱۴۰۱، تفاهم‌نامه ۷ میلیارد دلاری توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان در حضور رئیس جمهور امضا شد.

این تفاهم‌نامه قرار بود به فاصله چندماه به قرارداد تبدیل شده و تولید میدان آزادگان را در بخش‌های آزادگان جنوبی و شمالی، به صورت یکپارچه از ۱۹۰ هزار بشکه در روز، طی ۷ سال به ۵۷۰ هزار بشکه در روز برساند.

بیش از نیمی از عمر دولت سیزدهم گذشته و یک‌سال و نیم از امضای این تفاهم‌نامه زمان سپری شده ولی هنوز خبری از امضای قرارداد ۷ میلیارد دلاری توسعه آزادگان نیست.

بررسی‌های رصد انرژی از مجموعه وزارت نفت نشان می‌دهد که مذاکراتی با شرکت‌های روس برای توسعه میدان آزادگان در حال انجام است و به‌نظر می‌رسد امیدی به امضای قرارداد ۷ میلیارد دلاری توسعه یکپارچه آزادگان با حضور شرکـت‌های E&P ایرانی و بانک‌ها وجود ندارد.

انتهای پیام/