معادل ۱۲۰۰ میلیارد بشکه نفت خام ذخایر هیدروکربوری داریم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: معادل ۱۲۰۰ میلیارد بشکه نفت خام ذخایر هیدروکربوری داریم که با این وجود، نیاز داریم برای ۱۰۰ سال آینده برنامه ریزی کنیم و تجهیزات بسازیم.

به گزارش رصد انرژی ، محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در مراسم رونمایی از تجهیزات سرچاهی با فشار ۱۵ هزار PSI اظهار داشت: در مجموع در منابع هیدروکربوری ۱۲۰۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام منابع داریم که از این میزان ۱۵۹ میلیارد بشکه نفت است که با فناوری‌های معمولی قابل برداشت است؛ همچنین ۳۴ میلیارد مترمکعب گاز در اختیار داریم.

وی افزود: با توجه به فاصله‌ای که با ۱۲۰۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام منابع زیر زمینی داریم، باید امروز برای ۱۰۰ سال آینده برنامه‌ریزی کنیم و تجهیزات بسازیم.

خجسته مهر با بیان اینکه از این ۱٫۲ هزار میلیارد بشکه بخش قابل توجهی در بخش فهلیان و خامی است، گفت: در مقایسه با مخازن آسماری، اینگونه مخازن پیچیدگی بیشتری دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: مخازن فهلیان و خامی بسیار عمیق هستند و در عمیق ترین حالت، ۵ هزار و ۲۰۰ متر عمق دارند و فشار و دما نیز در آنها بالا است، بنابراین مواد اولیه فلزی و غیر فلزی خاصی می‌خواهند تا بر این پیچیدگی‌ها غلبه کند.

وی ادامه داد: استفاده از محصولات دانش بنیان و فناور محور برای غلبه بر پیچیدگی‌های تولید نفت کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه میادین اهواز خامی، مارون خامی، گچساران خامی، بینک خامی و … بخش قابل توجهی از ذخایر نفت ایران را در خود جای داده‌اند، گفت: برای توسعه این میادین ۵٫۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام خواهد شد.

وی افزود: از همین رو برای تولید از این میادین نیازمند تجهیزات سرچاهی و درون چاهی هستیم و باید از ظرفیت حداکثری ساخت داخل استفاده کنیم.

خجسته مهر خاطرنشان کرد: به زودی لیست ۱۴ قلم کالای راهبردی و استراتژیک را در ادامه ۱۰ قلم کالا اعلام می‌کنیم و آمادگی کامل داریم تا پیشنهادات سازندگان را برای ساخت اقلام کاربردی دریافت کنیم.

همچنین جواد اوجی، وزیر نفت در ادامه این مراسم با بیان اینکه خدا را شاکرم که امروز شاهد افتتاح و بهره‌برداری یکی از تجهیزات های‌تک (فناوری بالا) و پیچیده صنعت نفت در بخش سرچاهی با فشار ۱۵ هزار پام هستیم، اظهار کرد: این تجهیز در بحث تأسیسات سرچاهی بسیار مهم و تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه تعداد معدودی از کشورهای دنیا توانایی ساخت این تجهیز را دارند و ما پیش از این مجبور بودیم این تجهیز را وارد کشور کنیم، افزود: خوشبختانه با حمایت آقای بیات (رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت) از مجموعه وتکو و سفارش شرکت ملی نفت ایران برای نیاز پنج سال این شرکت، شاهد ساخت این تجهیز کلیدی از سوی یک شرکت دانش‌بنیان هستیم.

وزیر نفت با بیان اینکه دوستان قول دادند نگاهشان برای ساخت این‌گونه تجهیزات صنعت نفت افزون بر تأمین نیازهای داخلی، صادراتی باشد، تصریح کرد: کشورهای همسایه ما به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس که نفت‌خیز و گاز خیز هستند به این‌گونه تجهیزات نیاز دارند و فرصت خوبی است که سازندگان ما وارد این بازارها شوند.

وی افزود: امیدوارم چند قلم تجهیز مورد نیاز در بحث حفاری هم از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور و در همین دولت ساخته و کشور در این زمینه خودکفا شود.

انتهای پیام/