هدف‌گذاری یافتن راهکار بهینه مدیریت کربن در پتروشیمی در همایش IPF

دبیر کمیته علمی همایش IPF گفت: در پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی با این پرسش مواجه هستیم که رویکرد ایران با فناوری‌ها و روندهای در حال توسعه در دنیا برای مدیریت کربن و فناوری پاک باید چگونه باشد.

به گزارش رصد انرژی ، محمد جواد ساکت، دبیر کمیته علمی همایش IPF اظهار داشت: پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران در روزهای ۱۴ و ۱۵ مردادماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیمای تهران برگزار می شود.

وی افزود: در این دوره از همایش، ۷ پنل اصلی و به صورت همزمان ۷ کارگاه تخصصی در موضوعات مختلف مرتبط با صنعت پتروشیمی برگزار خواهد شد؛ همچنین ۶ جلسه ترویج کسب و کار به صورت همزمان با پنل‌های اصلی برگزار می‌شود.

دبیر کمیته علمی همایش IPF خاطرنشان کرد: تعداد سخنرانان پنل‌های اصلی که از مقالات پذیرفته شده در همایش پانزدهم هستند، ۳۶ سخنران هستند که از این بین، ۵ سخنران خارجی و ۶ مورد هم ارتباط با سفرای ایرانی در کشورهای خارجی خواهیم داشت.

ساکت با بیان اینکه «پنج هیئت خارجی در پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران حضور خواهند داشت»، گفت: چشم‌اندازهای اقتصادی، فناوری و سیاسی پیش رو، کاربرد فناوری‌های دیجیتال؛ فرصت‌ها و چالش‌ها ، توسعه زنجیره ارزش در بالادست و پائین دست، ظرفیت‌های دیپلماسی و فرصت‌های همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، فرصت‌های صادرات محصولات و خدمات فنی و مهندسی، مناطق ویژه اقتصادی و پارک های علم و فناوری، فناوری های توسعه یافته جدید، خوراک های جدید در دسترس ، فرصت های سرمایه گذاری و تأمین مالی، محیط زیست و رویکردهای سبز، جذب، استفاده و مدیریت کربن، مدیریت تأمین و مصرف آب و برق؛ چالش‌ها و راهکارها و زنجیره تأمین و لجستیک از محورهای اصلی برگزاری پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران است.

وی ادامه داد: همایش امسال در سه قالب سخنرانی‌های سالن اصلی که مربوط به مقالات پذیرفته شده هستند، کارگاه‌های آموزشی و جلسات ترویج کسب و کار برگزار می‌شود که هر کدام از اینها اهداف مدنظر مختص به خود را دنبال می‌کنند.

دبیر کمیته علمی همایش IPF تصریح کرد: رویکرد و شعار اصلی همایش امسال «فناوری پاک» است و در واقع به‌دنبال پاسخ به این سوال هستیم که صنعت پتروشیمی که تنها بخش صنعت نفت است که از نفت و گاز به عنوان خوراک در کنار سوخت استفاده می‌کند و کم کشش‌ترین بخش صنعت نفت در کربن‌زدایی است، چگونه می‌تواند به سمت بهینه‌ترین حالت مبتنی بر محیط زیستی بودن فعالیت خود سوق پیدا کند.

وی افزود: می‌توان مصرف گاز در نیروگاه برای تولید برق را با سلول‌های خورشیدی جایگزین کرد، اما اتان یا گاز مایعی که وارد صنعت پتروشیمی می‌شود و منجر به تولید انواع پلیمرها می‌شود را به راحتی نمی توان با مواد دیگر جایگزین کرد؛ از این رو هست که می‌گوییم صنعت پتروشیمی کم کشش‌ترین بخش در روند کربن‌زدایی است و پیچیدگی‌های خاص خود را در این بخش دارد.

ساکت با بیان اینکه «موضوع مدیریت کربن باید در کنار مزیت‌های نسبی ایران در دارا بودن منابع عظیم نفت و گاز مورد توجه قرار گیرد»، گفت: در واقع در همایش امسال با این پرسش مواجه هستیم که رویکرد ایران با فناوری‌ها و روندهای در حال توسعه در دنیا برای مدیریت کربن و فناوری پاک باید چگونه باشد.

وی ادامه داد: در همایش IPF علاوه بر این که با حضور صاحبنظران و فعالان صنعت پتروشیمی از نقاط مختلف جهان و اقصی نقاط کشور همراه است، در کنار آن اقدام به برپایی نمایشگاهی برای ارائه دستاوردهای فعالان این صنعت تدارک دیده شده است که بدون شک منجر به افزایش تعاملات فعالان صنعت پتروشیمی و به‌اشتراک گذاری تجارب و دانش در بخش‌های مختلف خواهد شد و به هم‌افزایی بیشتر کمک می‌کند.

انتهای پیام/