وزیر نفت: تعطیلی تهران کمک بزرگی به پایداری گاز بود

وزیر نفت گفت: دستور رئیس‌جمهوری برای تعطیلی مراکز آموزشی و اداره‌های شهر تهران کمک بزرگی به تأمین گاز کشور کرد و در این مدت حدود ۲.۵ میلیون مترمکعب کاهش مصرف انجام شد.

به گزارش رصد انرژی ، جواد اوجی که امروز (یکشنبه، ۲۵ دی‌ماه) برای بررسی وضع پایداری انتقال شبکه گاز به استان خراسان رضوی سفر کرده است، در نشست فوق‌العاده ستاد انرژی استان خراسان رضوی و در ارتباط تلفنی با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ضمن قدردانی از مردم کشور برای صرفه‌جویی گاز، اظهار کرد: واردات گاز ترکمنستان به ایران  از روز پنجشنبه (۲۲ دی‌ماه) قطع شد و کشور همه توان خود را برای تأمین گاز به‌کار بست و به رکوردی بی‌نظیر دست یافت.

وی خطاب به رئیس‌جمهوری ادامه داد: مدیریت مصرف گاز با همکاری استانداران سراسر کشور و برپایی ستاد سوخت و بحران برای رصد لحظه‌ای مقدار گاز شکل گرفت.

وزیر نفت گفت: متأسفانه از روز گذشته در برخی نقاط جنوب استان خراسان رضوی دچار قطعی گاز شدیم که گاز مایع به‌سرعت در اختیار مردم این نواحی قرار گرفت و بخاری نفتی و گازی نیز توزیع شد.

اوجی افزود: قطع گاز ترکمنستان به‌واسطه مشکل پیش آمده در این کشور است و حتی بر اساس اخبار رسیده شهر عشق‌آباد پایتخت این کشور و استان‌های مجاور آن در پایداری شبکه گاز و برق دچار مشکل شده‌اند.

وی تصریح کرد: در این مدت سعی شد با تغییر آرایش در بخش تولید و مصرف برای پایداری شبکه انتقال گاز به‌صورت لحظه‌ای تصمیم‌گیری شود تا دچار کمترین مقدار قطع گاز در کشور و استان خراسان رضوی باشیم

همچنین، وزیر نفت در ارتباط زنده تلفنی با اخبار ساعت ۱۴ سیما گفت: امروز در این سفر روند گازرسانی در خراسان رضوی بررسی شد و اکنون خوشبختانه شبکه گاز در سراسر کشور پایدار است و تنها ۱۷ هزار مشترک در شهرستان تربت جام از نعمت گاز بی‌بهره شدند که کارکنان شرکت‌های گاز و پالایش و پخش در تلاش برای خدمت‌رسانی هستند.

وی ادامه داد: از روز گذشته (شنبه، ۲۴ دی‌ماه) هم در این شهر توزیع نفت سفید و کپسول گاز به‌صورت رایگان آغاز شده است و نزدیک به ۱۷ هزار بخاری برقی و نفتی از امروز از سوی شرکت گاز توزیع می‌شود.

وزیر نفت تأکید کرد: در این سفر همچنین دستور تقویت انتقال گاز تربت جام از شهر فریمان یا مشهد را صادر کردم که سال آینده این مشکل رخ ندهد، زیر این شهر در سرشاخه خطوط لوله انتقال گاز است.

اوجی با اشاره به گازرسانی به حدود ۳۶ هزار و ۳۶۵ روستا و هزار و ۲۲۴ شهر و نزدیک به ۴۸۰ کیلومتر خط  انتقال گاز در کشور تصریح کرد: این شبکه‌ای بی‌نظیر در دنیاست و مصرف و توزیع گاز در این چند روز هم باتوجه به سرمای شدید مدیریت شد.

وی با قدردانی از مردم به‌دلیل مصرف بهینه گاز و صرفه‌جویی که روزانه ۲ میلیون مترمکعب به شبکه گاز کمک شد، گفت: میانگین دمای ۲۰ استان منفی ۱۰ درجه بوده است.

وزیر نفت در پایان اظهار کرد: اکنون گاز خانگی کشورهای‌ ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان هم قطع شده  است و ترکمنستان سوآپ گاز را از روز پنجشنبه (۲۲ دی‌ماه) به ایران قطع کرد که ما به‌سرعت آرایش شبکه را تغییر دادیم و هیچ جا جز جنوب خراسان رضوی قطعی گاز نداشتیم.

انتهای پیام/