وزیر نفت: تلاش دولت تبدیل ایران به هاب گازی منطقه است

وزیر نفت گفت: ما دومین رتبه دارای ذخائر گازی دنیا هستیم و با همکاری روسیه، ترکمنستان و قطر تلاش می‌کنیم تبدیل به هاب گازی منطقه شویم و در این زمینه برنامه ریزی می کنیم.

به گزارش رصد انرژی ،‌ جواد اوجی وزیر نفت صبح امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ۲۰ ماه گذشته اصل بدهی‌مان به ترکمنستان را تسویه کردیم و افزایش سهم تجارت با کشورهای همسایه را دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه “در دولت سیزدهم در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی اتفاقات خوبی رخ داد و برای اولین بار پالایشگاه فراسرزمینی در منطقه آمریکای لاتین و ونزوئلا رقم خورد و از این ظرفیت‌ها برای فرآورش نفت، جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر استفاده می‌کنیم”، اظهار داشت: این عرصه تحریم‌ناپذیر است و دنیا به آن نیاز دارد و احداث این‌چنین پالایشگاه‌ها در کشورهای مختلف ادامه خواهد داشت.

اوجی افزود: ما دومین رتبه دارای ذخائر گازی دنیا هستیم و با همکاری روسیه، ترکمنستان و قطر تلاش می‌کنیم تبدیل به هاب گازی منطقه شویم و در این زمینه برنامه ریزی می کنیم.

وزیر نفت در پاسخ به اینکه “چرا جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان دارنده دومین ذخایر گازی، گاز وارد می‌کند؟”، گفت: روسیه نخستین ذخایر گاز جهان را دارد و براساس آمار برای واردات، صادرات، ترانزیت و سوآپ هم برنامه‌ریزی کرده و این سهم تجارت است، ایران هم در همین زمینه تلاش می‌کند و تاکنون دستاوردهای مطلوبی داشته است.

وی ادامه داد: واردات، ترانزیت و سوآپ گاز و سهم ایران از تجارت گاز در منطقه در حال افزایش است و برنامه‌هایی مطلوبی نیز در حال اجرا داریم.

انتهای پیام/