پیشنهاد استفاده از پنل‌های خورشیدی به مشترکان پرمصرف برق

سخنگوی صنعت برق گفت: برخی از مشترکان تمکن مالی دارند و توان پرداخت قبض‌های پر‌مصرفی خود را دارند؛ پیشنهاد ما به این گروه این است که از نیروگاه‌های خورشیدی در خانه خود استفاده کنند.

به گزارش رصد انرژی ، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور در خصوص دستاوردهای صنعت برق کشور پس از انقلاب اسلامی با بیان اینکه ۹۹٫۷ درصد روستا‌های ما دارای برق هستند، گفت: حتی برای عشایر کوچ رو پیش‌بینی شد که از سامانه‌های سیار برای شارژ کردن تلفن همراه و‌ دیگر مصارف روزمره استفاده شود و آنها نیز بتوانند از ظرفیت صنعت برق استفاده کنند.

وی ادامه داد: تولید برق از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۲۰ برابر شده است و ما امیدوار هستیم در طی این دولت به ظرفیت نیروگاه‌های موجود، ۳۰ درصد دیگر هم اضافه شود و امیدواریم بتوانیم نیروگاه‌های موجود را ارتقای کیفیت دهیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق کشور با بیان اینکه در طی چهار دهه تلاش کردیم و درحال حاضر بیش از ۹۵درصد از قطعات مورد نیاز صنعت برق کشور توسط متخصصان و مهندسان داخلی تولید می‌شود افزود: ما پنجمین کشور نیروگاه ساز در جهان هستیم و‌ شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان ما توانستند سیستم های کنترل نیروگاهی و پست های فشار قوی را نیز تولید کنند.

وی یادآور شد: پنل های نیروگاه های خورشیدی و نیروگاه های بادی ما در گذشته وارداتی بودند اما اکنون کارخانه های ما توانایی تولید پنل های تولید برق و نیروگاه های بادی را دارند‌.

رجبی مشهدی در پاسخ به این سوال که چه زمانی به پوشش صد‌درصدی برق در کشور خواهیم رسید گفت: عمده روستا‌های ما برقدار هستند و تنها ۳ دهم درصد از روستاها که کوچ نشین و یا صعب‌العبور هستند به شبکه سراسری برق متصل نیستند .

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه ما خوشبختانه تابستان امسال را با وجود ناترازی شدید بدون قطعی برق پشت سرگذاشتیم، افزود: رشد فولاد امسال رکورد،های بی نظیری را ثبت کرد و ما با موفقیت برق را به صنایع رساندیم.

وی با تاکید بر اینکه ۱۴ هزار مگاوات ظرفیت ساخت نیروگاه‌هایی است که توسط صنایع احداث می‌شود گفت: در صورتی که ۱۴ هزارمگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود،محدودیت‌های این بخش برطرف خواهد شد.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی شده بود که ۶ هزار مگاوات به میزان تولید برق کشور برای سال ۱۴۰۰ اضافه شود که این امر به طور کامل محقق شد، افزود: ما می‌توانیم ارتقاء توان نیروگاه‌های موجود را نیز به نحو مطلوب به انجام برسانیم .

وی بیان کرد: مردم عزیز ما در مصرف برق صرفه‌جویی قابل توجهی داشتند؛ ما بیش از ۴ درصد در بخش خانگی رشد منفی مصرف در دوران اوج بار داشته‌ایم و در بخش صنعت هم رشد بیش از ۱۵ درصدی را در این ایام تجربه کرده‌ایم.

رجبی مشهدی با بیان اینکه مشوق‌های خود را برای کاهش مصرف در بخش خانگی بیشتر خواهیم کرد، افزود: با کاهش مصرف نسبت به دوره مشابه، هزینه‌های قبض برای مشترکان می‌تواند رایگان شده یا از صنعت برق بستانکار شوند.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه این یک افتخار است که تعمیرات توربین‌ها و شبکه‌ها توسط مهندسان و دانشمندان ایرانی انجام می‌شود، افزود: سال گذشته ما یک رکورد داشتیم که قبل از شروع خرداد ۱۰۰ درصد تعمیرات نیروگاهی را انجام دادیم و مشکلاتی که در مسیر تأمین تجهیزات و قطعات در این بخش ایجاد شده بود، توسط شرکت‌های دانش بنیان برطرف شده است.

رجبی مشهدی با بیان اینکه بهره‌وری انرژی ما پائین است، افزود: برنامه وزارت نیرو برای افزایش بهره‌وری در دوبخش بهینه‌سازی مصرف و توسعه انرژی تجدید پذیر است. در توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر برنامه بسیار بلند‌پروازانه‌ای را به خود تکلیف کرده است و مقرر شده ظرفیت نیروگاه های تجدید‌پذیر خود را هم افزایش دهیم در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان امکان ساخت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی را در داخل کشور دارند.

وی افزود: پیش‌بینی شده است که از محل صرفه‌جویی سوخت، منابع مالی مورد نیاز برای توسعه تجدید پذیرها فراهم شود.

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این سوال که آیا تعرفه مشترکان پر‌مصرف را تغییر داده‌اید، گفت: تعرفه بر اساس قانون بودجه تغییر کرد ولی کماکان این مشترکان از یارانه برخوردار هستند و بیش از ۱۴ برابر از مشترکان دیگر مصرف می‌کنند .

وی افزود: برخی از مشترکان تمکن مالی دارند و توان پرداخت قبضهای پر‌مصرفی خود را دارند؛ پیشنهاد ما به این گروه این است که از نیروگاه‌های خورشیدی در خانه خود استفاده کنند، چون کسانی که قبض‌های با مبالغ بالا دریافت می‌کنند این امکان را دارند که علاوه بر بهینه‌سازی مصرف برق از مولدهای کوچک خورشیدی برای تامین برق خود استفاده کنند؛ در این صورت امکان تامین برق بیشتر بخش‌های صنعت و کشاورزی فراهم می شود.

انتهای پیام/