کُندی عجیب در تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی/ اوجی از تکمیل کدام پروژه می‌گوید؟

درحالی وزیر نفت از تکمیل پروژه فاز 11 پارس جنوبی در طی سه‌سال فعالیت دولت می‌گوید که کمتر از یک‌سوم این پروژه تا امروز تکمیل شده و تکمیل دوسوم آن به دولت چهاردهم موکول خواهد شد.

به گزارش رصد انرژی ، پس از ۲۰ سال تأخیر در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، بامداد چهارشنبه هفتم‌تیرماه ۱۴۰۲، با قرارگیری سکوی تولیدی در محل ۱۱B، شمارش معکوس تحقق رویای بیست‌ساله صنعت نفت‌و‌گاز کشور برای تولیدی شدن فاز مرزی ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی آغاز شد و غروب جمعه بیستم مردادماه، اولین مقادیر تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی از اعماق زمین برداشت شد.

فاز ۱۱ پارس جنوبی تنها فاز توسعه نیافته این میدان مشترک گازی است که با وجود مرزی‌بودن، توسعه آن در طی دو دهه گذشته، بارها توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی با تعویق مواجه شده است.

از مردادماه ۱۴۰۲ تولید زودهنگام ۷٫۵ میلیون مترمکعبی گاز از ۳ حلقه چاه فاز ۱۱ آغاز شد و درحالی که قرار بود طی روزهای بعدی این میزان تولید با اضافه شدن چاه چهارم به ۱۰ میلیون مترمکعب برسد، میزان تولید روی رقم ۷ تا ۷٫۵ میلیون مترمکعب در روز باقی ماند، تا اینکه در روزهای پایانی سال گذشته، این میزان تولید بالاخره به ۱۰ میلیون مترمکعب در روز رسید.

در اوایل اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ با ورود چاه پنجم به مدار بهره‌برداری، تولید از این فاز مرزی به ۱۲ میلیون مترمکعب رسید و مقرر شد با ورود چاه ششم به مدار بهره‌برداری تا هفته‌های ابتدایی خردادماه، تولید فاز ۱۱ پارس جنوبی به ۱۵ میلیون مترمکعب در روز برسد.

درحالی که خردادماه به‌پایان می‌رسد همچنان تولید روزانه گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی با ۵ حلقه چاه حدود ۱۲ میلیون مترمکعب است. نکته جالب اینجاست که طبق برنامه‌ریزی‌های تأمین گاز زمستان ۱۴۰۲ در شرکت ملی نفت ایران مقرر شده بود تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی تا پیش از شروع زمستان به ۱۵ میلیون مترمکعب برسد که نسبت به این برنامه، حدود ۶ ماه تأخیر وجود دارد.

فاز ۱۱ پارس جنوبی در صورت تکمیل، با مجموع ۲۴ حلقه چاه، روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب تولید خواهد داشت که در صورت ادامه دولت سیزدهم تا مرداد ۱۴۰۴، در خوشبینانه‌ترین حالت، نیمی از این ظرفیت اجرایی می‌شد که امروز با پایان یافتن دولت سیزدهم در سه‌سال، در مردادماه ۱۴۰۳ تولید فاز ۱۱ در حدود ۱۵ میلیون مترمکعب در روز خواهد بود.

اگرچه به تولید رسیدن فاز مرزی ۱۱ پارس جنوبی در دولت سیزدهم دستاوردی مهم برای کشور است که البته فرآیند توسعه آن با آغاز حفاری چاه‌ها در سال ۱۳۹۹ و یک‌سال پیش از شروع دولت سیزدهم آغاز شد و در دولت سیزدهم به گاز رسید؛ اما در طول چهارسال (از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳) از مجموع ۲۴ حلقه چاه این میدان، تنها ۶ حلقه چاه تکمیل شده و این کندی در توسعه یکی از مرزی‌ترین فازهای پارس جنوبی درحالی‌است که هر سال تأخیر در تکمیل این پروژه مهم، میلیاردها دلار عدم‌النفع برای کشور به‌دنبال دارد.

امروز جواد اوجی، وزیر نفت در اظهارنظری عجیب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: “بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی که قرارداد آن ۲۰ سال دست‌به‌دست می‌شد، در همین سه سال تکمیل شد و با استفاده از توان داخلی به بهره‌برداری رسید.”

درحالی وزیر نفت از تکمیل این پروژه در طی سه‌سال فعالیت دولت می‌گوید که کمتر از یک‌سوم این پروژه تا امروز تکمیل شده و تکمیل دوسوم آن به دولت چهاردهم موکول خواهد شد.

انتهای پیام/