پارلمان آب کشور تشکیل می‌شود

سخنگوی صنعت آب گفت: در نقشه راه آب تشکیل بنیاد ملی نخبگان آب دیده شده که در آن نخبگان جامعه، چیزی شبیه به پارلمان آب را تشکیل خواهند داد و در تصمیم‌گیری ها، تصمیم‌سازی‌ها و یافتن راهکارهای اجرایی، مشارکت خواهند داشت.

به گزارش رصد انرژی ، عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب، اظهار داشت: مطلقا هیچ دولتی در هیچ جای دنیا نمی تواند مشکلات پیچیده مثل آب و انرژی را به تنهایی حل کند. حضور بخش های خصوصی و غیردولتی و هم مشارکت ذی نفعان در حل مسئله باید دیده شود.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه “این مسئله در نقشه راه آب در بخش های مختلفی دیده شده است”، گفت: در نقشه راه آب تشکیل بنیاد ملی نخبگان آب دیده شده که در آن نخبگان جامعه، چیزی شبیه به پارلمان آب را تشکیل خواهند داد و در تصمیم‌گیری ها، تصمیم‌سازی‌ها و یافتن راهکارهای اجرایی، مشارکت خواهند داشت.

وی افزود: هیچ بازاری درست نمی شود مگر اینکه اقتصاد آن درست شود. ما در نقشه راه آب پیش بینی کردیم که از سه نهادی که فضای تصمیم آب را شامل می شوند، یعنی نهاد حاکمیت، نهاد بازار و نهاد اجتماع، نهادحاکمیت باید جمع و جور تر شود و نهاد بازار و اجتماع باید پررنگ تر شود. برای اینکار بایستی اقتصاد آب سر و سامان پیدا کند تا آب به یک صنعت خودگردان تبدیل شود.

بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: با قیمت‌های تکلیفی نمی شود به این هدف رسید؛ البته معنای آن، گران‌کردن قیمت برای همه نیست. معنای آن پلکانی کردن برای مصارف مختلف است. باید معادله اقتصاد آب را دست کرد. باید ضمن آنکه برای اقشار آسیب پذیر کشور، زیست‌مندان و دهک‌های پایین جامعه، آب ارزان و حتی رایگان تأمین می‌کنیم؛ کسانی که با آب، کار اقتصادی می‌کنند و سرمایه‌گذاری های سوددهی دارند، باید قیمت‌های واقعی آب را پرداخت کنند تا اقتصاد آب پا بگیرد و بتواند این رونق به وجود بیاید.

وی ادامه داد: باید شرایط را برای ورود بخش غیردولتی ایجاد کنیم، باید بخشی از وظایف خودمان در بخش تصدی‌گری را به بخش‌های خصوصی واگذار کنیم و اقتصاد آن را خودگردان کنیم تا بتواند پاسخگوی سرمایه‌گذاری های خودش باید. سرمایه‌گذاری هایی که بخواهد از محل مالیات یا فروش نفت باشند، بسیار محدود است و نمی تواند پاسخ‌گوی نیاز توسعه باشد.

انتهای پیام/