برگزاری بیست‌وششمین اجلاس سالانه GECF به تعویق افتاد

برگزاری بیست‌وششمین اجلاس سالانه وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو در تهران تا زمان نامعلومی (که هنوز رسما اعلام نشده) به تعویق خواهد افتاد، اما برگزاری آن تا قبل از پایان سال ۲۰۲۴ در دستور کار قرار دارد.

به گزارش رصد انرژی ، بیست‌وپنجمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو GECF (مجمع کشورهای صادرکننده گاز) دهم اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی (۱۸ مهرماه) در مالابو گینه استوایی برگزار شده بود.

اسفندماه سال گذشته در نشست فوق‌العاده وزارتی هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر مقرر شد جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رئیس نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در سال ۲۰۲۴ میزبان بیست‌وششمین اجلاس سالانه وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو در تهران باشد.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز سازمان تازه‌بنیانی است که ایران، روسیه، قطر و تعدادی از دیگر کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تأسیس کردند. ایده اولیه تأسیس چنین سازمانی از جانب ایران بود و اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۰ در تهران متولد شد. از زمان تأسیس این مجمع تاکنون ۲۵ نشست در سطح وزیران و ۷ نشست در سطح سران برگزار شده است.

درحالی که در شهریورماه امسال جلسه هماهنگی برای برگزاری بیست‌وششمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) برگزار شده بود و ابتدا تاریخ ششم تا هشتم آبان ۱۴۰۳ و سپس تاریخ هفتم تا نهم آبان امسال برای برگزاری این نشست مشخص و نهایی شده بود، امروز سرپرست اداره کل امور اوپک، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی وزارت نفت از به تأخیر افتادن برگزاری این نشست خبر داد.

علی اکبر دیزج خلیلی در گفت‌وگویی کوتاه که با سایت اطلاع‌رسانی روابط عمومی وزارت نفت داشته، گفت: “بیست‌وششمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) با توجه به شرایط منطقه و هماهنگی دبیرخانه این مجمع با تأخیر برگزار خواهد شد.”

از اینرو برگزاری بیست‌وششمین اجلاس سالانه وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو در تهران تا زمان نامعلومی (که هنوز رسما اعلام نشده) به تعویق خواهد افتاد، اما برگزاری آن تا قبل از پایان سال ۲۰۲۴ در دستور کار قرار دارد.

لتهای پیثام/