“بنزین” زیر ذره بین اهالی رسانه/ از معمای بنزین ۲۷ سنتی تا بازگشت بنزین پتروشیمی
به گزارش رصد انرژی ، دومین نشست کافه انرژی عصر امروز با حضور تعدادی از خبرنگاران نفت و انرژی خبرگزاری ها، روزنامه ها و پایگاه های خبری و تعدادی از پژوهشگران و کارشناسان عرصه انرژی با موضوع “بنزین و حواشی بنزینی” برگزار شد.
آنچه در ادامه می آید، نکاتی است که در دومین نشست کافه انرژی مطرح شده است.
- وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران حاضر به ارائه آمار دقیق و مستند در خصوص وضعیت تولید و مصرف بنزین در کشور نیستند؛ که این عدم ارائه آمار، می تواند به علت ضعف های موجود در این بخش باشد.
- پالایشگاه های کشور زیر ظرفیت اسمی تولید بنزین دارند و اورهال پالایشگاه ها بعضا بسیار طولانی شده و آمار تولید فرآورده استراژیکی چون بنزین را پایین آورده است.
- به علت جبران کمبود تولید و بالا بودن میزان مصرف، بنزین عرضه شده با کیفیتی پایین تر از کیفیت معمول عرضه می شود و به عبارتی، کیفیت فدای کمیت شده است.
- بنزین پتروشیمی و بنزین وارداتی، سهم قابل توجهی در تأمین سبد سوخت کشور پیدا کرده اند.
- ضروری است سازمان های نظارتی روی کیفیت بنزین توزیعی ورود کنند.
- دولت دیر یا زود به دنبال افزایش قیمت بنزین خواهد بود، چه بهتر است به جای اقدامات ناگهانی که موجب تکانه های تورمی شده و تبعات اجتماعی داشته باشد، دولت و مجلس، به افزایش سالانه با درصدی مشخص در قیمت بنزین اقدام کنند، به طوری که در ابتدای هر سال، درصد مشخصی به قیمت بنزین اضافه شود و مردم پیشاپیش از چنین رویه ثابتی مطلع باشند.
- بررسی و تعیین نقش بنزین توزیعی در آلودگی هوای کلانشهرها در روزهای پاییز و زمستان امسال موضوعی مهم است و با توجه به افزودن بنزین پتروشیمی و بنزین وارداتی به سبد تأمین بنزین کشور، تعیین میزان آروماتیک و بنزن موجود در بنزین و اعلام رسمی آن به منظور رصد مستمر و جلوگیری از بروز زیانی غیرقابل جبران به سلامتی شهروندان، ضروری است.
- معمای صادرات بنزین ۲۷ سنتی همچنان بدون پاسخ باقی مانده و این سوال مطرح است که چرا دولت اقدام به ارزان فروشی بنزین کرده است. توجیهات و توضیحات مسئولان پالایش و پخش فرآورده های نفتی و برخی رسانه ها در پاسخگویی به این اقدام عجیب دولت، با هیچ کدام از اسناد و مدارک منطبق نیست و همچنان این مسئله نیازمند پاسخگویی از سوی مسئولان وزارت نفت و به ویژه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی است؛ چرا که با بررسی اسناد بورس انرژی شامل آگهی های عرضه، ادعای ثابت بودن نرخ بنزین صادراتی که از سوی مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش برای توجیه اقدام عجیب صادرات بنزین ۲۷ سنتی مطرح شده، ادعای درستی نبوده است.
- چیزی با اسم بنزین سوپر دیگر وجود خارجی ندارد و از میزان توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ نیز به طرز چشمگیری کاسته شده و این دو، جای خود را به بنزینی با مشخصات جدید که از ترکیب بنزین و دیگر ترکیبات هیدروکربوری و مشتقات نفتی تولید داخل، بنزین وارداتی و بنزین پتروشیمی بدست آمده و بعضا با اکتان پایین توزیع می شود، داده است.
- در زمینه کنترل مصرف بنزین در جامعه، هیچ اقدام موثری صورت نگرفته و سازمان های ذیربط در این بخش، ترک فعل گسترده ای دارند که باید به نهادهای نظارتی و افکار عمومی پاسخگو باشند.
جمع بندی:
وزارت نفت دولت سیزدهم هنوز نتوانسته رسانه ها و افکار عمومی را در زمینه معمای صادرات بنزین ۲۷ سنتی و ارزان فروشی این فرآورده استراتژیک نفتی قانع کند و ادعاهای مطرح شده نیز با اسناد و مدارک موجود همخوانی ندارد. ضروری است تا ضمن پاسخگو شدن وزارت نفت در این زمینه، مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ملزم به ارائه آمار دقیق فعالیت پالایشگاه ها در زمینه تولید بنزین شود و همچون دولت های گذشته، بخش ارائه آمار و اطلاعات رسانی در این شرکت، در جهت بازگشت شفافیت، احیا شود.
ورود سازمان های نظارتی به بحث بنزین و حواشی گسترده آن اعم از کیفیت بنزین توزیعی، کمیت بنزین تولیدی، وضعیت پالایشگاه ها، طرح های توسعه ای و مشخصات بنزینی که با ریفورمیت پتروشیمی و با بلندینگ تهیه می شود، ضروری است. بحث افزایش قیمت بنزین نیز نیازمند ساختارسازی درست بوده و نهادهای تصمیم گیر و مجری در این زمینه، باید از اقدامات ناگهانی و شوک آور خودداری کنند.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0