تأخیر در اجرای یک پروژه مهم گازی/ سرنوشت نامعلوم حفاری ۳۵ حلقه چاه جدید در پارس جنوبی

حفاری 35 حلقه چاه جدید در میدان مشترک پارس جنوبی، پروژه بسیار مهمی برای جلوگیری از کاهش تولید از این میدان مشترک است؛ در شرایطی که با ناترازی حدود 300 میلیون مترمکعبی تأمین روزانه گاز در زمستان مواجه‌ایم، تأخیر در اجرای این پروژه، تبعات جبران ناپذیری می‌تواند برای کشور به‌همراه داشته باشد.

به گزارش رصد انرژی ، در شرایطی که ۷۵ درصد سبد تأمین انرژی اولیه کشور را گازطبیعی تشکیل می‌دهد و ۷۰ درصد تأمین گاز کشور وابسته به میدان گازی پارس جنوبی است، این میدان مشترک و شرایط فعلی و آتی برداشت گاز از آن، اهمیت بسیاری در راستای امنیت تأمین انرژی کشور ایفا می‌کند.

‌هم‌اکنون تولید حداکثری گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سمت ایران حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز است و قرار است این مقدار با بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی، مقداری افزایش یابد. فاز ۱۱ آخرین فاز توسعه‌ای پارس جنوبی است و از این پس باید به دنبال حفظ و نگهداشت تولید میدان و فشارافزایی باشیم.

همانطور که سکوی فاز ۱۲ Cبه علت کاهش ظرفیت تولید در محل این سکو، از مدار خارج شد و این سکو به محل ۱۱B انتقال یافت، دیر یا زود، این اتفاق برای دیگر سکوها در فازهای مختلف پارس جنوبی خواهد افتاد و تنها راهکار جلوگیری از افت فشار و کاهش تولید، حفر چاه‌های جدید برای جبران کاهش تولید و به اجرا درآمدن طرح کلان فشارافزایی است.

به‌منظور جبران کاهش تولید از پارس جنوبی، طرح مهم حفاری ۳۵ حلقه چاه جدید در این میدان مشترک تعریف شد.

پنجم بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰، یعنی در ماه‌های نخست فعالیت دولت سیزدهم، رضا دهقان، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: “لازم است تا ۱۰ سال آینده در بخش فشارافزایی چاه‌های پارس‌جنوبی، در مجموع ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود تا شاهد افت فشار در این میدان نباشیم.”

دهقان همچنین از برنامه حفاری ۳۵ حلقه چاه جدید در پارس‌جنوبی با ارزش ۸۰۰ میلیون دلار خبر داد.

نوزدهم آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ شبیر نبوی، جانشین رئیس واحد مهندسی بهره‌برداری و عملیات مخازن شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد: “حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی در میدان مشترک پارس جنوبی با هدف افزایش بهره‌وری و نگهداشت تولید گاز، به‌زودی آغاز می‌شود.”

ششم تیرماه ۱۴۰۲، محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: “به‌زودی پروژه حفاری ۳۵ حلقه چاه تازه در میدان گازی پارس جنوبی را در اختیار شرکت‌های خصوصی و داخلی کشور قرار می‌دهیم،”

آنطور که مشخص است، بعد از گذشت حدود ۲ سال، حفاری ۳۵ حلقه چاه جدید در میدان مشترک پارس جنوبی به منظور حفظ نگهداشت تولید، هنوز آغاز نشده است و از آنجایی که تکمیل حفاری این‌چاهها، حدود ۲ تا ۳ سال به‌طول می‌انجامد، اگر در سال جاری که میانه عمر دولت هستیم، این مهم آغاز نشود، عملا تکمیل این پروژه به دولت آتی موکول می‌شود.

حفاری ۳۵ حلقه چاه جدید در میدان مشترک پارس جنوبی، پروژه بسیار مهمی برای جلوگیری از کاهش تولید از این میدان مشترک است که ۷۰ درصد گاز کشور را تأمین می‌کند و در شرایطی که با ناترازی حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعبی تأمین روزانه گاز در زمستان مواجه‌ایم، تأخیر در اجرای این پروژه، تبعات جبران ناپذیری می‌تواند برای کشور به‌همراه داشته باشد.

سال گذشته مناقصه‌ای برای حفاری ۱۵ حلقه چاه از مجموع ۳۵ حلقه توسط شرکت نفت و گاز پارس برگزار شد، اما با گذشت حدود ۶ ماه، از نتایج برگزاری این مناقصه، خبری منتشر نشده است.

انتهای پیام/ تسنیم