نخستین نشست خبری رصد انرژی برگزار شد

تقویت همکاری‌ دانش‌بنیان‌ها و صنعت نفت/ “اقتصاد نوآور” تنها راه برون‌رفت از وضعیت فعلی است

مدیرعامل مرکز نوآوری انرژیک گفت: تنها راه برون‌رفت اقتصاد کشور از وضعیت فعلی، اقتصاد نوآور است و کشور ما در این زمینه ظرفیت بسیاری دارد تا تمام صنایع کشور بتوانند نیازهای خود را از طریق شرکت‌های ایده‌محور و دانش بنیان رفع کنند.

به گزارش رصد انرژی ، روزبه شاهرخی، مدیرعامل مرکز نوآوری انرژیک در “نخستین نشست خبری رصد انرژی”، اظهار داشت: این مرکز، بستری برای حل فناورانه مسائل صنعت به دست فناوران داخلی است.

وی افزود: مرکز انرژیک، اولین مرکز نوآوری خصوصی دانش بنیان در حوزه نفت و انرژی بوده که هدف از ایجاد آن، حل چالش‌ها و مسائل صنعت به وسیله نوآفرینان داخلی در حوزه نفت انرژی و بهم‌رسانی نوآفرینان و شرکت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر این حوزه است.

شاهرخی با بیان اینکه “مرکز نوآوری انرژیک در سال ۹۷ در محل دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه‌اندازی شده”، گفت: انرژیک در واقع پل ارتباطی بین صنعت و شرکت‌های صنعتی و شرکت‌های دانش بنیان فناورانه است؛ به‌طوری که نیازهای صنعت را شناسایی کرده و راه‌های رفع این نیازها را با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان فناورانه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۴ شرکت دانش‌بنیان و ۱۰ شرکت صنعتی عضو مرکز نوآوری انرژیک شده‌اند و ۳ تیم برای شتاب‌دهی در این مرکز تشکیل شده است که این تیم‌ها از دانشجویانی هستند که برای رفع نیازهای صنعت نفت، ایده ارائه کرده‌اند.

مدیرعامل مرکز نوآوری انرژیک تصریح کرد: این مرکز یک باشگاه نوآوری در صنعت نفت است، شرکت‌های دانش‌بنیان عضو این مرکز هستند و فضایی برای تعامل و ارتباطات در اختیار آنها قرار داده شده که از طریق این فضا، مسائل توسط نخبگان علمی و دانشگاهی کشور بررسی و برای هر مسئله، پاسخی دانش‌بنیان و ایده‌ای کاربردی ارائه می‌شود.

وی افزود: همچنین این مرکز، شتاب‌دهنده کسب‌وکارهای ایده‌محور است و روی طرح‌های ایده‌محور سرمایه‌گذاری می‌کنیم؛ به ارائه دهندگان ایده، فضا، امکان آموزش و بهره‌مندی از مربی داده خواهد شد تا بتوانند محصول اولیه خود را آماده عرضه کنند و در قبال این حمایت و ارائه خدمات، پولی از شرکت دانش بنیان یا تیم‌های ارائه دهنده ایده گرفته نمی‌شود، بلکه بخشی از سهام این شرکت‌ها را دریافت می‌کنیم تا در کنار آنها، بتوانیم در جهت رسیدن ایده به محصول، آنها را یاری کنیم.

شاهرخی با بیان اینکه “ممکن است برخی طرح‌ها با وجود حمایت‌ها، به محصول ختم نشده و شکست بخورند”، گفت: در بین طرح‌های متعدد، اگر یک‌طرح هم به محصول ختم شود و بتواند نیازی از صنعت نفت را با محصولی دانش‌بنیان رفع کند، ما به هدف خود رسیده‌ایم؛ البته تعداد متعددی از طرح‌ها هستند که ایده آنها در مرحله تست و پایلوت به نتیجه رسیده و در حال بررسی برای ورود به عرصه صنعت هستند.

وی ادامه داد: به طور نمونه، طرح‌هایی در زمینه صرفه‌جویی مصرف برق در ادارات و سایت‌های پتروشیمی، دیجیتالیزیشن حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست با استفاده از هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز، نوآوری در حوزه تولید بنزین و گازوئیل از طریق بازیافت ضایعات پلیمری، تولید دستگاه‌های جریان‌سنج چندفازی جهت اندازه‌گیری دبی جریان چندفازی خروجی از چاه‌های نفت و گاز و طراحی و ساخت سیال تکمیل چاه جایگزین کلسیم بروماید و چندین طرح دانش بنیان دیگر در مراحل مختلف کار، بررسی، تست و اجرای پایلوت هستند و برخی از این طرح‌ها نیز در شرکت‌های صنعتی هدف، با موفقیت به اجرا درآمده و نیازی را با تکیه بر دانش فناورانه داخلی رفع کرده‌اند و موجب ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها شده‌اند.

مدیرعامل مرکز نوآوری انرژیک خاطرنشان کرد: تنها راه برون‌رفت اقتصاد کشور از وضعیت فعلی، اقتصاد نوآور است و کشور ما در این زمینه ظرفیت بسیاری دارد تا تمام صنایع کشور بتوانند نیازهای خود را از طریق شرکت‌های ایده‌محور و دانش بنیان رفع کنند.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان سال دانش‌بنیان گفت: در سال جاری قوانینی در حال تصویب است که فعالیت‌های دانش‌بنیان را گسترش داده و تسهیل کند؛ همچنین شرکت‌های بزرگ ملزم به ورود به حوزه دانش‌بنیان‌ها و فناورها می شوند تا نوآوری در صنعت گسترش یابد.

شاهرخی با بیان اینکه “زمانی تولید ناخالص ملی افزایش می‌یابد که اقدامات فناورانه در صنعت مورد استفاده قرار گیرد و موجب رشد تولید و رفع موانع تولید شود”، گفت: شرکت‌های فناور بعد از تولید محصول، تنها ۱۰ درصد مسیر را طی کرده‌اند، ۹۰ درصد راه، بحث تجاری سازی است؛ چرا که دغدغه‌های بخش فناور با دغدغه‌های بخش صنعت متفاوت است و این دو باید نسبت به هم آگاهی پیدا کنند.

انتهای پیام/