یادداشت

توسعه متوازن انرژی؛ نیاز غیرقابل اجتناب کشور

با توجه به رشد نامتوازن مصرف انرژی در کشور و همچنین بالا بودن سرانه مصرف انرژی در کشور و در بخش‌های مختلف لزوم تدوین راهکار اصلاحی برای این بخش‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

رصد انرژی – توسعه متوازن نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلند مدت در موضوع زیرساخت‌های اساسی کشور بوده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها زیرساخت‌های انرژی است، از سویی توسعه در هر کشوری تابعی از منابع خدادادی، موقعیت جغرافیایی، معادن، زیرساخت‌ها، فرهنگ، تلاش، کار و برنامه‌های توسعه‌ای است.

با توجه به رشد نامتوازن مصرف انرژی در کشور و همچنین بالا بودن سرانه مصرف انرژی در کشور و در بخش‌های مختلف لزوم تدوین راهکار اصلاحی برای این بخش‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

در زمینه مصرف برق در کشور با توجه به افزایش میانگین پنج تا هفت درصد مصرف سالیانه و ناترازی وضعیت تولید و مصرف سرمایه‌گذاری در بخش تولید بایستی مدیریت مصرف، بهینه‌سازی نیروگاه‌ها و خطوط انتقال و شبکه توزیع جزو اولویت‌های برنامه‌ریزی در کشور قرار بگیرد.

توجه به اقتصاد برق در برنامه‌های توسعه‌ای کشور جزئی از الزامات اجتناب‌ناپذیر توسعه است که در حال حاضر هیچگونه توجیه اقتصادی در تولید برق یا سرمایه‌گذاری جدید با توجه به بهای تمام شده تولید برق و نرخ فروش آن وجود ندارد. بنابراین به منظور تشویق سرمایه‌گذران باید نرخ خرید برق اصلاح گردد.

با توجه به رشد سریع تکنولوژی‌های جدید در حوزه حمل و نقل احتمالا در سال‌های آینده خودروهای برقی به مرور زمان جایگزین خودروهای با سوخت فسیلی خواهند شد؛ بنابراین رشد مصرف احتمالا بیش از نرخ فعلی خواهد بود که لزوم توسعه نیروگاه‌های با راندمان بالا و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر باید مدنظر قرار بگیرد.

سرمایه‌گذاری در بخش منابع انسانی و مدیریتی شرکت‌هایی که در تولید برق فعال هستند و لزوم هوشمند‌سازی ساختمان‌ها در مصرف انرژی و همچنین گسترش فرهنگ جامعه در زمینه مدیریت مصرف بهینه انرژی می‌تواند در این موارد بسیار موثر باشد.

*عباس کریمی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق اصفهان

انتهای پیام/