رئیس انجمن سیمان در گفت‌وگو با رصد انرژی:

جهش قیمتی در سیمان نداشته ایم/ رشد ۱۱درصدی تولید سیمان در سال ۱۴۰۲ در سایه تأمین برق

رئیس انجمن سیمان با بیان اینکه "در میانگین کشور، تعادلی بین عرضه و تقاضی سیمان وجود دارد و مثل سال 1400 شاهد جهش های عجیب و غریب قیمت سیمان نیستیم"، گفت: اگر در بازار خرده فروشی افزایش قیمتی هم رخ داده باشد، هچ ربطی به بخش تولید و بحث تأمین برق ندارد.

حمید فرمانی، رئیس انجمن سیمان در گفت‌وگو با رصد انرژی، اظهار داشت: متوسط قیمت سیمان در کشور در تابستان امسال مثبت و منفی ۵درصد نوسان داشته است؛ معمولا اخبار جهش‌های قیمتی در تابستان که از یک سو دچار محدودیت‌هایی در تأمین انرژی می‌شویم و از سوی دیگر فصل پرتقاضای سیمان است، به‌گوش می‌رسد؛ اما در تابستان امسال، جهش قیمتی در سیمان نداشتیم.

وی افزود: دلیل عدم جهش قیمتی سیمان در تابستان امسال به‌خاطر این است که اندک برقی هم که در اختیار صنعت سیمان بوده را بر اساس سیاست‌های کنترل بازار به سمت آسیاب‌های سیمان و سایش کلینکرها و تحویل محصول به بازار هدایت کردیم.

 رئیس انجمن سیمان خاطرنشان کرد: درواقع ما الان از ذخایر کلینکرهایمان داریم استفاده می‌کنیم تا از محصول نهایی در بحث تحویل به بازار غافل نشویم، لذا کسری در عرضه به‌وجود نیامده است؛ اما اگر در خرده‌فروشی در نقطه‌ای از کشور به صورت مقطعی، قیمت‌ها یا میزان عرضه آنطور که باید نیست، به بحث کنترل بازار توسط نهادهای ذیربط بازمی‌گردد.

* افزایش قیمت در بخش خرده‌فروشی ربطی به برق ندارد

وی ادامه داد: مبنا و مرجع اعلام قیمت ما، قیمت در بورس کالاست، چرا که ما سیمان را در بورس کالا به فروش می‌رسانیم و اینکه بعد از بورس کالا چه اتفاقی می‌افتد را ما نه خبر داریم و نه مسئولیتی در این زمینه داریم.

فرمانی تصریح کرد: اگر در بازار خرده فروشی افزایش قیمتی هم رخ داده باشد، هچ ربطی به بخش تولید و بحث تأمین برق ندارد، چرا که تنها جایی که کانال مجاز توزیع سیمان ما هست، بورس کالاست و قیمت‌ها نیز در بورس کالا کاملا مشخص است.

رئیس انجمن سیمان در خصوص تعامل تولیدکنندگان سیمان با وزارت نیرو برای تأمین برق گفت: ما سال گذشته تعامل بسیار خوبی با وزارت نیرو برای تأمین برق داشتیم به طوریکه نسبت به سال ۱۴۰۱ انرژی بیشتری به سیمانی‌ها در کل سال تحویل شد و معادل ۱۱درصد نیز متناسب با دریافت بیشتر انرژی، سیمان بیشتری تولید کردیم که در جامعه توزیع شد و یا برای صادرات تخصیص پیدا کرد.

وی افزود: امسال هم قرار بود همین اتفاق بیفتد اما متأسفانه به‌خاطر گرمای زودهنگام بسیار زیادی که در کشور حاکم شد و شرایط جوی امسال، اتفاق سال گذشته تا امروز تکرار نشده اما با قول و قراری که با هم گذاشتیم، فعلا اولویت استفاده از انرژی در دسترس را به سمت تولید خود سیمان برده‌ایم؛ چرا که سیمان دو مرحله دارد، قسمت انرژی‌بر آن تولید کلینکر است که ۹۰درصد مسیر تولید سیمان را طی کرده است؛ خروجی کوره‌های ما بوده که بعد از پخت تبدیل به کیلنکر می‌شود، به‌آن گچ و افزودنی‌های دیگر را اضافه می کنیم و به آسیاب سیمان می‌بریم تا تبدیل به سیمان ‌شود؛ اندک برقی که با بضاعت فعلی در اختیار ما قرار گرفته، از آنجایی که ممکن بود برای تأمین انرژی هر دو سمت، هم تولید کلینکر و هم تولید سیمان میسر نباشد، عمدتا شرکت‌های ما انرژی را معطوف به تولید سیمان کرده‌اند، یعنی از ذخایر کلینکری که تا یکی دوماه دارند، استفاده می‌کنند تا سیمان را در بازار عرضه کنند.

*عرضه سیمان مثل بهار با همان نسبت ادامه دارد

فرمانی خاطرنشان کرد: در هفته‌های اخیر با همان نسبتی که سیمان را در بهار در بازار بورس کالا عرضه می‌کردیم با همان نسبت داریم عرضه می‌کنیم، به این جهت که فعلا تمرکزمان روی تولید سیمان است که بازار بهم نریزد.

وی ادامه داد: انتظار داریم با به‌پایان رسیدن روزهای پیک مصرف برق، با تخصیص مناسب برق به صنعت سیمان، بتوانیم برق مورد نیاز برای تولید کلینکر را در اختیار داشته باشیم و کاهش ذخایر کلینکر را هم جبران کنیم.

 رئیس انجمن سیمان با بیان اینکه “هیچ نگرانی برای بروز مشکل در ماه های آینده در زمینه تولید سیمان هم وجود ندارد”، گفت: یک تعادلی بین عرضه و تقاضا در بخش سیمان وجود دارد، حتی در برخی روزها، در میانگین کل کشور، عرضه‌ها بیشتر از تقاضا بوده است؛ اما گزارش‌هایی داریم که در برخی مناطق کسری‌هایی در میزان سیمان مورد نیاز داشته‌اند که امکان دارد شرکت سیمانی در یک منطقه با نداشتن ذخایر کلینکر، تولیدش متوقف شده باشد که کسری منطقه ای باید با هدایت شرکت‌های همجوار برای تزریق سیمان به بازار این مناطق، حل شود.

وی افزود: در میانگین کشور، تعادلی بین عرضه و تقاضی سیمان وجود دارد و مثل سال ۱۴۰۰ شاهد جهش های عجیب و غریب قیمت سیمان نیستیم.

انتهای پیام/