خواب خرگوشی وزارت نفت و تصمیماتی برای نشدن !

درحالی که چالش ناترازی گاز سال به سال در حال افزایش است و این پتانسیل را دارد که به چالشی اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی تبدیل شود، انگار مسئولان امر متوجه وخامت اوضاع نیستند.

رصد انرژی – امسال تغییرات اقلیمی هرچند در زمینه بارش‌ها و منابع آبی به ضرر کشور بود، اما در زمینه زمستان گرم‌تر، یاری‌رسان وزارت نفت بود تا در سایه عدم تکرار شرایط سال گذشته در سرمای فراگیر، وزارت نفت بتواند بهتر شرایط ناترازی گاز را مدیریت کند.

سال قبل بالغ بر ۳۰۰ میلیون مترمکعب در روز کسری گاز نسبت به نیاز مصرف در روزهای پیک زمستان داشتیم و پیش‌بینی می‌شد با تکرار شرایط دمایی زمستان گذشته در زمستان امسال، این میزان ناترازی به حدود ۳۳۰ تا ۳۵۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

اما شرایط دمایی به داد وزارت نفت رسید و ناترازی در حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب باقی ماند، با این وجود صادرات نفت کوره متوقف شد تا بخشی از نیاز مصرف گاز، با تخصیص مازوت جبران شود. ظرفیت‌های صادرات گازوئیل نیز جای خود را به تأمین نیاز داخلی در شرایط ناترازی گاز داد و صنایع و نیروگاه‌ها شروع زودهنگامی را در میانه پاییز در مصرف سوخت مایع داشتند.

اما سال بعد و سالهای بعد، نمی توان به خوش‌شانسی ناشی از زمستان گرم‌تر امید بست؛ شرایط ناترازی گاز، سال به سال در حال تشدید است و این پتانسیل را دارد که به چالشی اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی تبدیل شود.

در چنین شرایطی انگار مسئولان امر متوجه وخامت اوضاع نیستند؛ چرا که در تصمیم‌گیری‌ها تأخیراتی غیرمنطقی دیده می‌شود. بیش از نیمی از عمر دولت گذشته، هنوز در زمینه فشارافزایی پارس جنوبی اقدامی صورت نگرفته، برای حفاری چاه‌های بین فازی (Infill) پارس جنوبی یک نوبت بدون اعلام هیچ دلیل منطقی، مناقصه مربوطه باطل و تجدید شد و برای بار دوم هم با ایجاد رقابتی مخرب بین شرکت‌های مختلف داخلی، انگار به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری شد که کار آنطور که باید و بهینه است، پیش نرود.

امروز هم دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی دلیل عدم آغاز سرمایه گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی را تعلل وزارت نفت اعلام کرد.

مشخص نیست که آیا مسئولان وزارت نفت در دولت سیزدهم، متوجه وخامت چالش ناترازی گاز نیستند و یا دلایل دیگری برای این تأخیرها و تعلل‌ها و تصمیم‌گیری‌های عجیب وجود دارد؟

چه خوب بود وزیر نفت دولت سیزدهم، همچون دیگر وزرای کابینه، با گذشت بیش از نیمی از عمر دولت، اولین نشست خبری خود را برگزار می‌کرد؛ شاید حضور وزیر نفت در یک نشست خبری بتواند پاسخ بسیاری را از ابهامات را بدهد.

* محمدرضا کیاشمشکی – کارشناس انرژی

انتهای پیام/