سلاجقه: سد چمشیر هیچ‌گونه مشکل زیست‌محیطی ندارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از منطقه بازدید سرزده داشتم و پیمایشی روی دریاچه سد انجام دادیم و اداره کل محیط زیست استان را ملزم کردیم داده برداری انجام دهد و نمونه های از آب پشت سد به صورت طولی و عرضی بگیرد و در 8 نقطه انجام شد، که در نهایت نتیجه گیری این بود که سد مشکلی ندارد.

به گزارش رصد انرژی ، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سد چمشیر ۲۶ اردیبشهت سال ۸۶ یا ۸۸ مجوز زیست محیطی اخذ کرد و جزو ابر طرح‌های کشور  بوده که سازه احداثی آن ۲٫۳ دهم میلیارد متر مکعب آب را انبار می‌کند.

وی طول دریاچه سد چمشیر را ۲۴ کیلومتر عنوان کرد و افزود: بعد از تشکیل دولت سیزدهم مسائل مختلفی توسط سمن‌ها، مراکز دانشگاهی و پژوهشی و افراد مختلف  در زمینه مشکلات احتمالی کیفیت آب پشت سازه این سد مطرح شد.

سلاجقه خاطرنشان کرد: سازنده‌های زمین شناسی مثل میشان، گچساران و آقاجاری از جمله سازنده‌هایی هستند که بیشتر منابع هیدروکربنی از لحاظ چینه بندی و لایه بندی را باید مد نظر داشت و بیشتر منابع نفت و گاز در این مناطق مطرح می‌شود.

وی بیان کرد: این دیدگاه مطرح بود که محل احداث سد چمشیر احتمال اینکه بخشی از سنگ‌های مختلف در دریاچه قرار بگیرند و سبب کاهش کیفیت آب شوند، وجود دارد و از طرفی بحث رانش‌های احتمالی و یا بحث منابع هیدروکربنی و چاه‌های نفتی منطقه مطرح بود و روی تک تک این مسائل دستگاه‌های مختلف کار کارشناسی انجام دادند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه گزارش های ارزیابی زیست محیطی منطقه محل احداث سد چمشیر را بررسی کردیم و با دانشگاه‌های مختلف نیز نشست‌های مختلفی در این زمینه  داشتیم و بحث کردیم، ادامه داد: وزارت نیرو بعد از آبگیری سد در بهمن ۱۴۰۱ در قالب یک کار آزمایشی دریچه تحتانی را بست و بنده نیز از منطقه بازدید سرزده داشتم و پیمایشی روی دریاچه سد انجام دادیم و اداره کل محیط زیست استان را ملزم کردیم داده برداری انجام دهد و نمونه های از آب پشت سد به صورت طولی و عرضی بگیرد و در ۸ نقطه انجام شد، که در نهایت نتیجه گیری این بود که سد مشکلی ندارد.

سلاجقه گفت: ۹۰ متر عمق دریاچه تاکنون شکل گرفته و مشکلی پیش نیامده است، در حالی به دلیل گرمی هوا تبخیر بالاست و با همین شرایط روند تغییرات بسیار ناچیز است.

انتهای پیام/