سهم نیروگاه‌ها در تولید ذرات معلق هوا چقدر است؟

درحالی که سهم نیروگاه‌ها در تولید ذرات معلق که عامل اصلی آلایندگی هوا در ماه آذر بود، تنها ۶.۵ درصد است، سهم بخش حمل‌و نقل در تولید ذرات معلق، به ۸۰.۸ درصد می‌رسد.

به گزارش رصد انرژی ، ساناز جعفرزاده، سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت تولید نیروی برق حرارتی اظهار داشت: ترازنامه انرژی کشور یکی از منابع در دسترس است که به زبان لاتین هم منتشر می‌شود؛ در خصوص سهم بخش های مختلف انرژی‌بر کشور در حوزه های مختلف گزارش می دهد که یکی از حوزه‌هایی که بررسی می شود، بحث آلایندگی است؛ در ترازنامه انرژی کشور روی هر ۵ شاخص آلایندگی که ذرات، ترکیبات اکسیدات گوگردی، ترکیبات اکسید نیتروژنی و … است، سهم هر بخش را بررسی کرده و سهم صنایع مختلف را استخراج می کند.

جعفرزاده با بیان اینکه “در تمامی شهرها درگیر بحث ذرات هستیم”، گفت: سهم بخش‌های مختلف در ترازنامه در بخش ذرات با اسم spm ذکر می شود؛ اگر آمار چند سال متوالی را که چک کنیم، می‌بینیم که عمده سهم با اختلاف قابل توجه برای بخش حمل و نقل است.

* عوامل اصلی آلایندگی هوا، عواملی غیر از نیروگاه‌ها هستند

وی افزود: سهم حوزه حمل و نقل در ترازنامه انرژی صرفا سهم بخش احتراقی حمل و نقل است، این درحالی است که مقدار قابل توجهی انتشار ذرات از بخش‌های غیراحتراقی حمل و نقل داریم. سیستم آسفالت، ترمزها، لنت‌ها، لاستیک‌هایی که سایش ایجاد می کند به خصوص در حمل و نقل سنگین، با وجود اینکه سهم اینها در تولید ذرات معلق دیده نمی‌شود، در آخرین ترازنامه انرژی کشور، سهم بخش احتراقی حمل و نقل در بخش ذرات، ۸۰٫۸ درصد است که اگر بخش‌های غیراحتراقی را اضافه کنیم، می‌بینیم که سهم حمل و نقل بزرگتر می‌شود.

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان کرد: سهم حوزه نیروگاهی ۶٫۵ درصد است. همانطور که در این روزها می‌بینیم، منتقدان دیگر بخش‌ها را رها کرده‌اند و مطالبه جامعه روی این بخش ۶٫۵ درصدی متمرکز شده است. درحالی که عوامل اصلی آلایندگی هوا، عواملی غیر از نیروگاه‌ها هستند.

وی ادامه داد: ما حاضر و مایلیم که سهم نیروگاه‌ها در آلایندگی باز هم کاهش یابد، ما مایل هستیم که مازوت از سبد سوخت نیروگاه‌ها حذف شود و یا حداقل مازوت کم گوگرد به نیروگاه‌ها داده شود.

* مازوت پرگوگرد عامل اصلی آلایندگی بخش نیروگاهی

 جعفرزاده در خصوص مازوت دتحویلی به نیروگاه‌ها گفت: میزان گوگرد مازوتی که به نیروگاه‌ها داده می‌شود، ۳٫۵ درصد است که اگر بر اساس PPM بخواهیم حساب کنیم، مازوت با ۳۵ هزار PPM‌ گوگرد می شود.

وی افزود: البته میزان گوگرد گازوئیل کمتر است؛ گازوئیل با درصد گوگرد ۰٫۷ درصد به نیروگاه‌ها داده می‌شود که حدود ۷۰۰۰ PPM‌ می شود.

این مقام مسئول اذعان داشت: البته ناگفته نماند که پالایشگاه‌ها در حجم بالایی گازوئیل با استانداردهای یورو تولید می کنند، ولی گازوئیل یورو صرف حوزه حمل و نقل می شود؛ یکی دو نیروگاه ما که نیروگاه‌های راندمان بالا هستند بر اساس تعاملی که وجود دارد تا حجمی، گازوئیل یورو با مقدار گوگرد ۵۰ PPM‌ دریافت می‌کنند، اما متأسفانه انقدر بی امان در حوزه حمل و نقل، سوخت مصرف می کنیم که مجالی به وزارت نفت نمی دهیم که بخواهد به نیروگاه ها گازوئیل یورو بدهد.

* تعامل دو وزارتخانه برای ارسال گازوئیل با استاندارد یورو برای نیروگاه‌های راندمان بالا

جعفرزاده با بیان اینکه “نیروگاه های راندمان بالای کلاس F ، مثل کاسپین، هریس، دالاهو، هنگام از گازوئیل با استاندارد یورو بهره مند می‌شوند”، گفت: البته ۱۰۰ درصد سوخت دریافتی، بر اساس استاندارد یورو نیست اما حجم قابل توجهی از نیاز این نیروگاه‌ها به سوخت مایع، با گازوئیل یورو تأمین می شود؛ اولویت ما این است که نیروگاههای راندمان بالای ما در زمانی که گاز وجود دارد از سوخت گاز استفاده کنند که هیچ نوع گوگردی ندارد؛ اما در زمان سرد سال، که ناگزیر هستیم به روی سوخت مایع برویم، این تعامل وجود داشته که در حجم قابل توجهی گازوئیل یورو به نیروگاه‌های راندمان بالا می دهند.

وی ادامه داد: ما گازوئیل را در نیروگاه های سیکل ترکیبی استفاده می کنیم و عمدتا در نیروگاه های بخاری در زمان استفاده از سوخت مایع مشمول بحث آلایندگی می شویم که به خاطر ۳٫۵ درصد گوگرد موجود در مازوت است؛ در مورد گازوئیل غیر یورویی هم که ۰٫۷ درصد گوگرد دارد، با تلفیق سوخت و تنظیم هوا، شرایطی ایجاد می شود که حدود استاندارد سوخت در خیلی از نیروگاهها رعایت شود، اما در نیروگاههای بخاری انقدر درصد گوگرد بالاست که به هیچ وجه نمی شود کاری انجام داد.

انتهای پیام/ تسنیم