طرح کاغذی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی

احداث پتروپالایشگاه 300هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی، تا امروز تنها طرحی روی کاغذ بوده و مشخص نیست با ادامه روندی که این طرح تا امروز داشته، در دولت سیزدهم شاهد کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی این پتروپالایشگاه خواهیم بود، یا وعده احداث آن به دولت آینده موکول خواهد شد؟

به گزارش رصد انرژی ، نهم آذرماه امسال، یعنی دو سال بعد از زمانی که برای اولین بار جواد اوجی، وزیر نفت از برنامه احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی خبر داده بود، اوجی در جمع کارکنان صنعت پالایش نفت کشور اظهار داشت: “در حوزه پالایش و پخش نیز با طراحی و احداث پالایشگاه‌های نو گام‌هایی مؤثر در زمینه سرمایه‌گذاری برداشته شده است و با احداث طرح‌هایی نظیر پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پتروپالایش مکران، روزانه ۲ میلیون بشکه به ظرفیت پالایشی کشور افزوده می‌شود.”

افزوده شدن ۲ میلیون بشکه به ظرفیت روزانه پالایش نفت کشور با احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌های جدید، وعده زمان رأی اعتماد وزیر نفت بود که در روزهای اخیر باز هم از زبان این مقام مسئول، تکرار شده است و احداث پتروپالایشگاهی به نام سردار شهید، حاج قاسم سلیمانی، وعده‌ای بود که وزیر نفت برای اولین بار در توییتی در تاریخ ۱۱ آذرماه ۱۴۰۰ اعلام کرد.

بعد از آن در تاریخ‌های مختلفی، به احداث این پتروپالایشگاه اشاره شد و حتی وزیر نفت وعده کلنگ‌زنی این پروژه در فروردین ۱۴۰۱ را داد. بعد از عدم تحقق این وعده اوجی، معاون وی وعده داد که این پروژه در فروردین ۱۴۰۲ کلنگ زنی می شود، که این وعده جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز محقق نشد.

نخستین نشست هماهنگی آغاز عملیات احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در تاریخ ۱۹ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار شد. آیین امضای تفاهم‌نامه مشارکت و تأمین مالی برای احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پالایشگاه مروارید مکران دهم مردادماه ۱۴۰۱ با حضور رئیس جمهوری برگزار شد و ۱۵ ماه بعد از آن یعنی در تاریخ دهم آبان‌ماه ۱۴۰۲، احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در شورای اقتصاد تصویب شد.

درواقع تا امروز، احداث این پتروپالایشگاه ۳۰۰هزار بشکه‌ای، تنها طرحی روی کاغذ است و مشخص نیست با ادامه این روند، در دولت سیزدهم شاهد کلنگ زنی و اغاز عملیات اجرایی این پتروپالایشگاه خواهیم بود، یا وعده احداث آن به دولت آینده موکول خواهد شد؟

انتهای پیام/