فشار افزایی پارس جنوبی؛ از مذاکره قرارگاه خاتم تا اتمام مطالعات اجرای پایلوت

فشار افزایی پارس جنوبی، طرح مهمی است که با سالها عقب ماندگی مواجه است؛ این موضوع از محورهای اولویت دار در حال پیگیری توسط وزارت نفت است.

به گزارش رصد انرژی ، درحالی که آثار افت فشار گاز در برخی نواحی میدان گازی پارس جنوبی خود را نشان داده، وزارت نفت به تکاپو افتاده تا هرچه زودتر به ساخت سکوهای فشارافزایی و تجهیزات مربوطه اقدام کند.

در این بین به گفته سردار سرتیپ هوش السادات، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، این قرارگاه یکی از امیدهای وزارت نفت برای اجرای پروژه فشارافزایی پارس جنوبی است، کاری که چندسال پیش قرار بود توتال فرانسه در فاز ۱۱ پارس جنوبی اجرایی کند را متخصصان ایرانی در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) بدست خواهند گرفت.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در این خصوص گفت: تجربه و دانش فنی بسیار خوبی در زمینه ساخت سکوهای نفتی و گازی داریم و با توجه به اینکه میدان گازی پارس جنوبی با افت فشار مواجه است، در زمینه فشارافزایی، مذاکراتی را با مجموعه وزارت نفت در حال انجام داریم.

وی ادامه داد: ساخت سکوهای فشارافزایی و تأمین کمپرسورها و تجهیزات مرتبط، پیچیدگی‌های فنی و اجرایی زیادی دارد، اما در گذشته نیز، ما اقدامات بزرگی که تاکنون در کشور انجام نشده بود، مثل ساخت سکوهای گازی پارس جنوبی و احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با موفقیت انجام دادیم و باور داریم که این‌کار مهم در بخش فشارافزایی پارس جنوبی را نیز می‌توانیم انجام دهیم و در صورتی که این‌کار بزرگ آغاز شود، تمام ظرفیت‌های داخلی پای‌کار خواهند آمد.

سردار هوش‌السادات تصریح کرد: نصب تجهیزات فشارافزا هم در خشکی و هم در دریا پیشنهاد شده و در حال بررسی و مذاکرات فنی است و مجموعه وزارت نفت، ۶۰ میلیارد دلار برای این پروژه، برآورد کرده است.

همچنین امروز، محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از انجام و تکمیل مطالعات پایه اجرای پایلوت طرح فشارافزایی در پارس جنوبی خبر داد و گفت: مطالعات مفهومی و مهندسی پایه برای اجرای طرح فشارافزایی به‌صورت پایلوت است که هم‌اکنون مطالعات مفهومی و پایه پایان یافته و طراحی توربو کمپرسور برای فشرده کردن گاز دارای پیشرفت ۷۰ درصدی است.

معاون وزیر نفت افزود: طراحی، مهندسی و اجرای فشارافزایی برای گاز ترش یک موضوع جدید در دنیاست و حتی کشور همسایه ما نیز همانند ما در مرحله نخست، یعنی طراحی است؛ شرکت ملی نفت ایران برنامه‌های مهمی برای فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی دارد.

انتهای پیام/