قولی که محقق نشد/ فاز ۱۱ باز هم به گاز نرسید

درحالی که قرار بود شاهد تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی در زمستان باشیم، بهره برداری از این پروژه ۲۰ ساله، به سال آینده موکول شد.

به گزارش رصد انرژی ، فاز ۱۱ پارس جنوبی تنها فاز توسعه نیافته میدان مشترک پارس جنوبی است که مرزی‌ترین فاز و یکی از مهمترین فازهای این میدان مشترک محسوب می‌شود، که در یک روند غیرمنطقی در دولت‌های مختلف در دو دهه اخیر، توسعه آن بارها به تعویق افتاده بود.

در دولت سیزدهم با تمرکز بر تولیدی شدن این فاز، اقداماتی همچون جابه‌جایی سکوی دریایی از فاز ۱۲ پارس جنوبی و انتقال آن به محل فاز ۱۱ پارس جنوبی و حفاری چاه‌های تولیدی در این فاز صورت گرفت و قرار بود در زمستان امسال شاهد آغاز تولید زودهنگام گاز از این فاز به میزان ۱۱ میلیون مترمکعب در روز باشیم، اما این مهم به اوایل سال آینده موکول شد.

جواد اوجی، وزیر نفت در نشستی مشترک با رئیس و مدیران دیوان محاسبات کشور در این خصوص با تأکید بر اینکه مهمترین فاز پارس جنوبی طرح توسعه فاز ۱۱ این میدان گازی مشترک است که طی ۲۰ سال اخیر تنها روی کاغذ برای آن تصمیم‌گیری شد، گفت:” بلافاصله پس از آغاز به‌کار در دولت سیزدهم با پذیرش ریسک کاری پیچیده و انجام نشده، اقدام‌های لازم برای جابه‌جایی سکوی C  ۱۲ به موقعیت B 11 انجام شد، پیش‌بینی می شود تا اوایل سال آینده این فاز به بهره‌برداری برسد.”

طبق گفته وزیر نفت، امید است فاز مرزی و مهم ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی که سالها توسعه آن معطل بدعهدی توتال فرانسه و CNPC چین بود، در سال آینده به‌دست متخصصان ایرانی به تولید برسد.

عدم تحقق وعده بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی در زمستان سال جاری در حالی است که وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، بارها از بهره‌برداری این فاز و تولید زودهنگام ۱۰ تا ۱۴ میلیون مترمکعبی گاز در این پروژه در زمستان سال جاری صحبت کرده بودند.

انتهای پیام/