نفت ایران مشتریان جدید پیدا کرد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: صادرات نفت ایران نسبت به قبل، شرایط بهتری داشته و مشتریان جدیدی برای نفت ایران پیدا کرده‌ایم.

به گزارش رصد انرژی ، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه مراسم اولین کنفرانس بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وضعیت صادرات نفت نسبت به ماه‌های گذشته رضایت‌بخش‌تر است و صادرات نفت ایران نسبت به قبل، شرایط بهتری دارد.

وی افزود: بازار نفت یک بازار سیال و داینامیک است و ما همیشه کسب و کار صادرات نفت را به عنوان یک کسب و کار دائمی و فشرده پیش می‌بریم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: مشتریان جدیدی برای نفت ایران پیدا کرده‌ایم؛ در کنار مشتریان سنتی، رصد بازار و تلاش برای ایجاد بازارهای جدید برای نفت کشور به طور مستمر در حال انجام است.

وی ادامه داد: در پایان هفته، عملیات اجرایی میدان سهراب که با کشور عراق مشترک است در استان خوزستان آغاز می‌شود و تا دو هفته آینده قرارداد لایه نفتی پارس جنوبی، عملیات اجرایی خود را آغاز می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در خصوص آخرین وضعیت پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: ردیف دوم پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با موفقیت راه‌اندازی و تکمیل شده و گاز آن نیز در اختیار شبکه سراسری قرار گرفته است.

وی افزود: ظرفیت این پالایشگاه ۵۶ میلیون مترمکعب بوده و از دی ماه سال گذشته تاکنون دو ردیف با موفقیت راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیده و تا پایان آذرماه، ردیف سوم آن به بهره‌برداری می‌رسد و نهایتا تا پایان سال تا چهار ردیف به بهره‌برداری می‌رسد.

خجسته‌مهر با اشاره به مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در افزایش بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز گفت: براساس مصوبه شورای اقتصاد و اقدامات چندین ماه گذشته به ویژه از زمان دولت سیزدهم مقرر شد که یک ظرفیت حدود ۷۰۰ حلقه چاه کم بازده به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار بگیرد به طوری که هر شرکت می‌تواند در بازده زمانی سه ساله پنج حلقه چاه کم بازده را به بازده حداکثری برساند.

خجسته‌مهر با بیان این‌که بیش از ۴۰ شرکت دانش بنیان پایان مراحل ارزیابی را سپری کرده است و به زودی قراردادهای متعدد با شرکت‌های دانش بنیان در این راستا منعقد خواهد شد، گفت: هر کدام از شرکت‌های دانش بنیان لازم است که با شرکت‌های خدمات‌دهنده فنی چاه‌ها همکار شوند و امکانات در اختیارات آنها قرار خواهد گرفت.

وی افزود: از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ و همچنین از ظرفیت مالی و ضمانت‌نامه‌های صندوق پژوهش و صنعت نفت برای دریافت تسهیلات استفاده خواهیم کرد و به طور کلی هر نوع همکاری را برای به بلوغ رساندن این شرکت‌های دانش بنیان و استفاده حداکثری از ایده‌های آنها انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به دستاوردهای صورت گرفته در سفر روسیه گفت: ارائه و تشریح آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی و مالی قرارداد هفت میدان نفتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در خصوص آخرین مطالعات زمین شناسی و مطالعات مخزنی که در راستای آن تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری با شرکت‌های روسی انجام شد نیز گفت‌وگو کردیم.

وی با تاکید بر این‌که تیم فنی شرکت‌های روسی ذیربط در تهران مستقر شده‌اند و به زودی نیز تیم راهبری این پروژه‌های مربوط جهت ادامه مذاکرات فنی و آخرین وضعیت زمین‌شناسی و مخزنی در اواخر نوامبر به تهران می‌آیند تا بحث‌های صورت گرفته را ادامه دهیم و امیدواریم که این بحث‌ها را منجر به قرارداد نهایی کنیم.

خجسته‌مهر در خصوص سوآپ فرآورده نیز ادامه داد: با برخی از شرکت‌های روسی دراین راستا قرارداد منعقد کردیم و همچنین از غیر از کشور روسیه سوآپ فرآورده انجام خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته برای فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: در زمستان امسال این فاز به تولید گاز می‌رسد که ظرفیت آن نیز ۱۱ میلیون مترمکعب است.

خجسته‌مهر با تاکید بر این‌که در حال حاضر واردات گاز نداریم، اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران حداکثر تولید گاز را در زمستان امسال خواهد داشت و اگر مصرف کنندگان مصرف بهینه داشته باشند و صرفه‌جویی کنند ان‌شاالله با مشکل مواجه نخواهیم

وی ادامه داد: اکنون روی سوآپ فرآورده متمرکز هستیم و برنامه داریم که سوآپ گاز را نیز از طریق شرکت ملی گاز انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که ظرفیت تولید گاز خام در کشور اکنون بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز است ادامه داد: ان‌شاالله که این میزان نسبت به سال قبل کاهش نداشته باشد و باید توجه داشت که میزان مصرف بالا می‌رود و ما میزان تولید را کاهش نمی‌دهیم.

خجسته‌مهر در خصوص برنامه‌های صورت گرفته برای افزایش تولید گاز نیز تصریح کرد: امسال برنامه افزایش تولید را در دستور کار داریم اما رقم آن متفاوت است؛ بخشی از این افزایش از طریق فاز ۱۴ محقق می‌شود و بخش بیشتری را می‌توانیم فرآورش کنیم همچنین فاز ۱۱ نیز به مدار تولید خواهد آمد و در حوزه مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت نفت مناطق مرکزی نیز در حوزه تولید گاز برنامه‌هایی در دست اجرا است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: مناطق نفت‌خیز جنوب عمدتا از واحدهای گاز مایع و یا NGL هستند و مناطق نفت مرکزی از میادین مستقل افزایش تولید خواهند داشت و ان‌شاالله مشکلی ایجاد نخواهد شد.

خجسته‌مهر با اشاره به سرمایه‌ گذاری شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میادین نفتی و گازی گفت: این سرمایه‌ گذاری از طرق مختلفی انجام می‌شود بخشی از آن از منابع داخلی است که در قالب بودجه‌های سنواتی درج می‌شود و بخشی نیز در قالب قراردادهای IPC و قراردادهای مربوط به سرمایه گذاران خارجی و همچنین فاینانس داخلی هستند. بدین گونه که قرار نیست کل سرمایه گذاری از منابع داخلی شرکت ملی نفت تامین شود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت توسعه میدان نفت آزادگان اظهار کرد: به زودی مطالعه طرح توسعه یکپارچه میدان آزادگان در شرکتی که به تازگی تحت عنوان دشت آزادگان اروند ثبت شده آغاز می‌شود. از قبل نیز چنین طرحی وجود داشت اما اکنون شتاب حداکثری گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: تا اواخر سال گذشته ۲۰ حلقه چاه جدید به تولید آمد و تا یک ماه آینده نیز ۱۰ حلقه چاه جدید وارد مدار تولید می‌شود و تا پایان سال خبرهای خوبی را در این حوزه خواهیم شنید. اکنون از وضعیت راضی هستیم چرا که میدان آزادگان جنوبی در بخش توسعه و تولید شتاب خوبی گرفته است.

خجسته‌مهر در پاسخ به سوالی در خصوص ورود تجهیزات و سرمایه روس‌ها اظهار کرد: ما متعهد به قانون استفاده حداکثری از ساخت داخل هستیم و تا این لحظه این قانون رعایت شده است.

به گفته وی، متناسب با نیازی که در کشور داریم و شرکت پخش و پالایش اعلام می‌کند سوآپ از روسیه انجام می‌شود به گونه‌ای که در شرایطی که نیازمند هستیم سوآپ غیرهمنام و در شرایطی که نیاز کشور کاهش پیدا می‌کند سوآپ همنام انجام می‌شود.

معاون وزیر نفت در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت کشتی اوشنیک، گفت: خوشبختانه این کشتی غول‌پیکر در منطقه عسلویه مستقر شده است.

انتهای پیام/