نخستین نشست کافه انرژی برگزار شد

نمره مردودی وزارت نفت در بخش رسانه

وزارت نفت به عنوان یکی از مهمترین وزارتخانه های اقتصادی دولت، این روزها وضعیت قابل دفاعی در بخش رسانه ندارد، این موضوعی است که خبرنگاران انرژی رسانه های مختلف در نخستین نشست کافه انرژی بر آن تأکید کردند.

به گزارش رصد انرژی ، عصر امروز نخستین نشست کافه انرژی با حضور تعدادی از خبرنگاران نفت و انرژی رسانه های مختلف کشور اعم از خبرگزاری ها، سایت های خبری و روزنامه ها برگزار شد.

موضوع نشست نخست “بررسی وضعیت رسانه ای وزارت نفت” بود. حدود ۱۵ ماه از آغاز به کار دولت می گذرد و وزارت نفت و شرکت های زیرمجموعه این وزارتخانه هنوز سامانی در جهت ارتباط موثر با رسانه ها ندارند.

آنچه در ادامه می آید، نکاتی است که در نخستین نشست کافه انرژی مطرح شده است.

  1. وزارت نفت در دولت سیزدهم، نسبت به وزارت نفت در چهار دولت قبل (دولت های نهم تا دوازدهم) از نظر رسانه ای فاقد برنامه مشخص بوده و به شدت کم کار شده است.
  2. برخی رسانه ها نسبت به همکاری وزارت نفت و شرکت های زیرمجموعه آن در امر دسترسی به اطلاعات، گرفتن مصاحبه از مدیران و پیگیری سوژه های خبری کمتر دچار مشکل شده اند، اما اغلب رسانه ها همکاری وزارت نفت و شرکت های زیرمجموعه آن را، فاقد تعامل و دارای مشکلات اساسی دانستند.
  3. مدیران ستادی وزارت نفت و ۴ شرکت زیرمجموعه به شدت در دولت سیزدهم رسانه گریز شده اند و تلاش مضاعفی برای عدم انجام هرگونه مصاحبه دارند.
  4. اغلب رسانه ها به وجود رانت برای یک رسانه خاص در دسترسی به اطلاعات و مدیران نفتی، انتقاد داشتند و خواستار برقراری عدالت در دسترسی تمامی خبرنگاران به اطلاعات تخصصی و برقراری ارتباط با مدیران شدند.
  5. تیم فعلی رسانه ای وزارت نفت و شرکت های زیرمجموعه، نیازمند اصلاح فوری در رویکرد رسانه ای خود هستند، چرا که جز به بخش تصویر در صدا و سیما، توجه لازم به رویکرد رسانه ای ندارند.
  6. برخی خبرنگاران، تلاش مجموعه روابط عمومی های نفت برای دور زدن خبرنگار و ارتباط با مدیران رسانه را ناشی از عدم شناخت درست مجموعه وزارت نفت و شرکت های زیرمجموعه از اصول حرفه ای خبر و رسانه دانستند.
  7. ارتباط فردی، نقش موثری در به نتیجه رسیدن پیگیری ها از مجموعه روابط عمومی وزارت نفت و شرکت های زیرمجموعه دارد، برخی خبرنگاران خواستار پیاده سازی ضوابط موثر، به جای روابط در امر رسانه وزارت نفت و شرکت های زیرمجموعه شده اند.
  8. عدم پاسخگویی به نیاز دسترسی به اطلاعات تخصصی در زمان مناسب، انتقاد دیگر خبرنگاران به وضعیت رسانه ای وزارت نفت بود و تأکید بر این داشتند که نیاز است با برقراری تعامل موثر بین مجموعه نفت و خبرنگاران تخصصی این حوزه، خبرنگاران بتوانند اطلاعات مورد نیاز در تهیه گزارش های خود را از نهاد وزارت نفت و شرکت های مرتبط به جای منابع ثانویه تهیه کنند.
  9. عدم پاسخگویی به تماس خبرنگاران از سوی مدیران روابط عمومی وزارت نفت و شرکت های زیرمجموعه، محور انتقاد برخی خبرنگاران است و بر این موضوع تأکید داشتند که این عدم پاسخگویی، نیازمند رسیدگی سریع مسئولان وزارت نفت بوده و در صورت عدم توجه وزارت نفت، باید به شورای اطلاع رسانی دولت، گزارش داده شود. البته اختلاف نظرهایی در این مورد وجود داشت، برخی خبرنگاران اعلام کردند که مشکلی در برقراری تماس با مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت و مدیران شرکت های زیرمجموعه ندارند؛ اما برخی دیگر به شدت از عدم پاسخگویی مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت و مدیران شرکت های زیرمجموعه به تماس های مستقیم خبرنگاران، گلایه داشتند.

جمع بندی:

تعامل حداقلی بین رسانه ها با مجموعه روابط عمومی وزارت نفت و شرکت های زیرمجموعه وجود دارد و آنچه مشخص است وزارت نفت باید وضعیت رسانه ای این وزارتخانه را اصلاح کند و رویکردها را در جهت افزایش تعامل با رسانه ها تغییر دهد. در غیراین صورت، هم مجموعه نفت و هم مجموعه رسانه، از این عدم تعامل و رویکردهای مخرب فعلی، زیان می بینند.

انتهای پیام/