ناگفته‌هایی در مورد پروژه اومااویا

تأمین بخش قابل توجهی‌ از تجهیزات پروژه اومااویا از اروپای غربی و نقش تقریبا هیچ وزارت نیروی دولت فعلی در تکمیل این طرح از جمله ناگفته‌های پروژه مهم اومااویا است.

به گزارش رصد انرژی ، ابرپروژه اومااویا که چهارشنبه (۵ اردیبهشت)، با حضور رئیس جمهوری و وزیر نیروی ایران در کشور سریلانکا افتتاح شد را می‌توان شاهکار مهندسی ایرانی دانست و بدون شک تکمیل و افتتاح این پروژه مهم که نقطه عطفی در اقتصاد کشور سریلانکا خواهد بود، به‌دست متخصصان ایرانی یک افتخار بزرگ برای کشور عزیزمان ایران است.

در هفته‌های اخیر، اخبار متعددی در خصوص این پروژه مهم صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق ایران در رسانه‌های رسمی کشور منتشر شده که تمامی این اخبار، به‌خوبی ابعاد بزرگ این پروژه و توانمندی متخصصان ایرانی را نمایان ساخته است. اما در این بین، ناگفته هایی وجود دارد که در این گزارش تلاش شده این ناگفته‌ها شفاف‌سازی شوند.

در مورد ابرپروژه اومااویا

پروژه چندمنظوره اومااویا در جنوب شرقی کشور سریلانکا و در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت این کشور واقع شده و شامل دو سد به نام‌هاي پوهولپولا و دایرابا، نیروگاه برق‌آبی ۱۲۰ مگاواتی زيرزميني در عمق ۷۵۰ متري زمين مشتمل بر ۲ واحد توربين پلتون، ۲۸ کیلومتر تونل‌هاي انتقال آب و دسترسي، سه شفت عمودي جمعاً به طول ۸۴۵ متر، ۲۳ كيلومتر خط انتقال برق (شامل ۶۴ دكل خرپايي و ۳ دكل منوپل) و يك مجموعه كليدخانه است.

هدف از اجرای اين پروژه، انتقال حداقل ۱۴۵ میلیون متر‌‌مکعب آب در سال از مناطق پربارش به مناطق كم بارش پايين دست، تامين آب شرب ساكنين منطقه و آبیاری پنج هزار هکتار از اراضي كشاورزی مناطق پايين دست و همچنين تولید حداقل۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی برق‌آبي در سال است. هزينه اجراي اين طرح بيش از نيم ميليار دلار بوده كه بيش از ۹۰ درصد آن توسط دولت سري‌لانكا تامين شده است.

تأمین مالی این پروژه

یکی از نکاتی که به اشتباه در اخبار روزها و هفته‌های اخیر به مراتب بیان شده این است که ۱۰۰درصد پول این پروژه به میزان ۵۳۰ میلیون دلار از سوی دولت سریلانکا تأمین شده؛ در صورتی که حدود ۹۰درصد این هزینه از سوی دولت سریلانکا تأمین شده است.

پروژه‌ای که قرار بود ۵ سال پیش تکمیل شود

قرارداد این پروژه سال ۱۳۸۷ بین ایران و سریلانکا به امضا رسید و در سال ۱۳۸۹، عملیات اجرایی این طرح آغاز شد.

در سال ۱۳۹۸ بخش مهمی از این پروژه شامل سد پوهولپولا و تونل ارتباطی بین دو سد دایرابا و پوهولپولا در مراسمی با حضور رئیس جمهور سریلانکا و سفیر ایران افتتاح شده و به‌بهره برداری رسید. در همان زمان رئیس جمهور سریلانکا از مراحل نهایی احداث نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی پروژه چندمنظوره اومااویا بازدید کرد.

در همان سال خبرگزاری دولتی سریلانکا از زبان رئیس جمهور این کشور گزارش داد که پیشرفت پروژه اومااویا به ۹۵درصد رسیده و تا پایان همان سال (۲۰۱۹) تکمیل می‌شود.

اگر تکمیل ۵درصد باقی مانده این پروژه تا امروز به طول نمی‌انجامید، مسئولان دولت سیزدهم شانسی برای حضور در مراسم افتتاحیه و گرفتن عکس یادگاری با این پروژه را نداشتند.

“اروپای غربی” محل تأمین تجهیزات اصلی پروژه

علی وکیلی، مدیرعامل وقت شرکت فراب در سال ۱۳۹۸ در مراسم افتتاح بخش مهمی از پروژه اومااویا در بخشی از سخنان خود اعلام کرد: “تجهیزات اصلی این پروژه از بهترین و معروف‌ترین برندهای اروپای غربی تأمین شده و از خدمات مهندسی و اجرایی مشاوران و پیمانکاران باتجربه و خبره ایرانی و سریلانکایی و شرکت‌های مطرح اروپایی در طراحی و مهندسی و اجرای بخش‌های اصلی و پیچیده پروژه استفاده شده است.”

انتهای پیام/