افزایش تقاضای جهانی نفت در ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵

بر اساس تازه‌ترین گزارش دبیرخانه اوپک، تقاضای جهانی نفت در سال 2024 و 2025 روند افزایشی خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود در سال 2025 به مجموع ۱۰۶ میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه در روز برسد.

به گزارش رصد انرژی ، بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک (آوریل)، تقاضای جهانی نفت خام برای سال ۲۰۲۴ میلادی با ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه افزایش روزانه همراه خواهد بود. مجموع تقاضای نفت جهان برای سال ۲۰۲۴ میلادی ۱۰۴ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه پیش‌بینی شده، در حالی که این رقم در برآورد گزارش ماه مارس روزانه ۱۰۵ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه بوده است.

اوپک در گزارش ماهانه خود همچنین پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۵، یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد و به مجموع ۱۰۶ میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه در روز برسد.

گزارش ماه آوریل اوپک نشان می‌دهد ۱۳ عضو این سازمان بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه مارس (اسفند – فروردین) ۲۶ میلیون و ۶۰۴ هزار بشکه نفت خام تولید کردند که ۳ هزار بشکه بیشتر از ۲۶ میلیون و ۶۰۱ هزار بشکه ماه فوریه است.

پس از عربستان با تولید روزانه ۹ میلیون و ۳۷ هزار بشکه و عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۱۹۴ هزار بشکه، ایران با تولید روزانه ۳ میلیون و ۱۸۸ بشکه جایگاه سومین تولیدکننده این سازمان را حفظ کرد.

بر اساس گزارش منابع ثانویه، ایران در ماه مارس (اسفند – فروردین) ۳ میلیون و ۱۸۸ بشکه نفت خام تولید کرده که ۲۸ هزار بشکه بیشتر از فوریه ۲۰۲۴ (بهمن – اسفند) بوده است.

تولید ۶ عضو این سازمان در دوره مورد بررسی با افزایش همراه بود که بیشترین افزایش تولید با ۲۸ هزار بشکه در روز مربوط به ایران است. ایران، ونزوئلا و لیبی از توافق کاهش عرضه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) معاف هستند.

قیمت نفت خام سنگین ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک، در ماه آوریل نسبت به ماه مارس سال ۲۰۲۴ میلادی ۳ دلار و ۱۴ سنت معادل ۳.۹ درصد افزایش یافته است، قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه فوریه ۲۰۲۴، ۸۰ دلار و ۳۴ سنت ثبت شد، در حالی‌ که این رقم در ماه مارس ۲۰۲۴، ۸۳ دلار و ۴۸ سنت برای هر بشکه بود.

میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۴ میلادی ۸۱ دلار و ۲۷ سنت بوده است.

قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه مارس ۲۰۲۴ به ۸۴ دلار و ۲۲ سنت برای هر بشکه رسید که ۲ دلار و ۹۹ سنت (۳.۷ درصد) بیشتر از ماه فوریه ۲۰۲۳ است.

انتهای پیام/