تعهد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی وزارت نفت برای تأمین آب ژرف

سخنگوی صنعت آب گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نفت، وزارت نیرو و معاونت علمی ریاست جمهوری امضا شده و وزارت نفت موظف به تأمین مالی 1000 میلیارد تومانی برای طرح‌های فناورانه و آب ژرف شده است.

به گزارش رصد انرژی ، عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب در نشستی خبری اظهار داشت: وضعیت چاه‌نیمه‌ها وضعیت خوبی نیست، میزان ذخایر فعلی چاه‌نیمه‌ها ۴۸ میلیون مترمکعب است که نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهشی ۶۹درصدی داشته و هم‌اکنون میزان پرشدگی چاه‌نیمه‌ها تنها ۳ درصد است.

وی افزود: درحال حاضر فعال‌ترین طرح‌های آبی را در سیستان‌وبلوچستان داریم و از نظر تمرکز نیروهای عملیاتی، بیشترین تمرکز در این استان است تا چالشی برای هموطنان عزیزمان در این استان در بحث تأمین آب نداشته باشیم.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه “یک ماه از سال آبی جدید گذشته و همچنان هیچ ورودی از حق‌آبه هیرمند نداریم”، گفت: حق‌آبه، حق مردم سیستان‌وبلوچستان است و هرگز از آن کوتاه نخواهیم آمد؛ اما با اجرای پروژه‌های مختلف، نیازهای اساسی و شرب مردم سیستان‌وبلوچستان را تأمین می‌کنیم و حق‌آبه را برای کشاورزی این استان استفاده می‌کنیم.

شورای عالی آب ژرف تشکیل شد

بزرگ‌زاده با بیان اینکه “پروژه‌های آب ژرف در مرحله مطالعه هستند”، گفت: تاکنون ۴ چاه در منطقه سیستان، یک چاه در منطقه بلوچستان و یک چاه در طبس حفاری شده است.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نفت، وزارت نیرو و معاونت علمی ریاست جمهوری امضا شده و وزارت نفت موظف به تأمین مالی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای طرح‌های فناورانه و آب ژرف شده؛ اما آنچه در دولت سیزدهم به عنوان یک اتفاق مهم در بحث آب ژرف رخ داد، بحث ساماندهی نهادی در بخش آب ژرف بود به‌طوری‌که شورای عالی آب ژرف با کمیته‌های تخصصی تشکیل شده است.

رشد ۲۰درصدی ذخایر سدها نسبت به زمان مشابه سال قبل

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه “ذخایر فعلی آب سدها ۲۰ میلیارد و ۲۹۰ میلیون مترمکعب است”، گفت: ذخایر آبی سدها در پایان مهرماه سال گذشته ۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بود که مقایسه این رقم با ذخایر فعلی، از افزایش ۱۳ درصدی موجودی مخازن سدها در سال جاری حکایت دارد.

وی ادامه داد: متوسط بارش‌های کشور در نخستین ماه از سال آبی جدید، ۸٫۴ میلیمتر بوده که نسبت به متوسط آمار بارش‌ها در مدت مشابه درازمدت که ۷ میلیمتر است، ۲۰درصد رشد را نشان می‌دهد اما با توجه به سهم اندک بارش‌های پاییزی و مخصوص یک‌ماهه اول پاییز در میازن بارش‌های سالانه، نمی‌توان این رشد بارش‌ها که البته فقط ۱٫۴ میلیمتر بیشتر از آمار بارش‌های درازمدت بوده را به‌عنوان رشد قابل اتکای بارش‌ها در سال آبی جدید قلمداد کرد.

رصد مستمر وضعیت تأمین آب ۱۰۰۰ شهر کشور

بزرگ‌زاده با بیان اینکه “وضعیت تأمین آب و منابع آب شهر تهران به صورت هفتگی با حضور وزیر نیرو بررسی می‌شود”، گفت: برای نزدیک به ۱۰۰۰ شهر کشور، هر ماه به تفکیک توان تولید آب را ارزیابی و میزان مصرف را رصد و پیش‌بینی می‌کنیم و اگر موازنه بین تولید و مصرف آب منفی باشد، سریعا پروژه‌های اضطراری را مستقر و اجرایی می‌کنیم.

وی افزود: طرح گفت‌وگوهای آبی برای نخستین بار در کشور توسط وزارت نیرو راه اندازی می شود که از اهداف این گفت‌وگو ها افزایش دانش آبی و رشد نظریه پردازی در بخش آب است.

سخنگوی صنعت آب از برگزاری نخستین نشست گفت‌وگوی آبی با حضور کارشناسان در این ماه خبر داد و گفت: یکصد موضوع برای طرح در این نشست‌ها در نظر گرفته شده است.

بهره‌مندی کانون‌های جمعیتی در مسیر انتقال آب دریا از آب شیرین

بزرگ زاده با بیان اینکه “ابتدا انتقال آب از دریا برای صنعت مطرح شده بود”، گفت: در ادامه طرح‌های متعدد تأمین آب از دریا، به‌جز استان سیستان‌وبلوچستان که یک استثنای قانونی برای تأمین مستقیم آب شرب از دریا هست، در بقیه پروژه‌های انتقال آب از دریا که با اهداف تأمین آب صنایع و توسط صنایع انجام می‌شود، کانون‌های جمعیتی قرار گرفته در مسیر دالان انتقال آب، برای آب شرب از این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند و اینگونه نیست که آب شرب شهر یا استانی با دریا در دستور کار باشد.

وی افزود: در مورد آب شیرین‌کن‌ها در بخشی از تجهیزات مثل ممبرین‌ها و تولید برخی پمپ‌های ویژه، وابستگی به خارج داریم اما در این بخش‌ها هدفگذاری شده تا با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، به خودکفایی و تولید داخلی برسیم.

انتهای پیام/