صرفهجویی یکمیلیارد دلاری با بهبود ۲درصدی راندمان خودروها
به گزارش رصد انرژی ، محمدصادق عظیمیفر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در مراسم بهرهبرداری از طرحها و پروژههای متنوعسازی سبد سوخت کشور اظهار داشت: بر اساس پیشبینی تا پایان سال ۱۴۰۳ بهطور میانگین ۷۱ درصد فرآوردههای نفتی (حدود ۱۸۵ میلیون لیتر) در بخش حملونقل مصرف میشود و رشد سالانه مصرف فرآورده در بخش حملونقل حدود ۷ درصد است.
وی بخشی از افزایش مصرف در بخش حملونقل را طبیعی و بخشی را ناشی از ضعف در اجرای سیاستهای کلان ساختاری در بخش انرژی دانست و تصریح کرد: ۵۳ درصد ناوگان خودرویی کشور فرسوده است و مصرف سوخت این خودروهای فرسوده حدود دو تا سه برابر میانگین مصرف جهانی است.
معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه در سبد سوخت مصرفی بخش حملونقل به بحث تنوعسازی سبد سوخت بهخوبی توجه نشده است، یادآور شد: سال ۱۳۹۹ سند تأمین انرژی بخش حملونقل در افق ۱۴۲۰ از سوی شورای عالی انرژی کشور تدوین و تصویب شد، بر اساس این سند، سهم سیانجی در سبد سوخت بخش حملونقل در افق ۱۴۲۰ به ۲۳ درصد برسد که متأسفانه سهم سیانجی از ۲۳ میلیون مترمکعب با سهم ۱۲ درصدی در ۶ ماهه ۱۴۰۰ به حدود ۱۹ میلیون مترمکعب با سهم ۶٫۵ درصدی در ۶ ماهه ۱۴۰۳ کاهش یافته است.
عظیمیفر با اشاره به اینکه کاهش توجه به مقوله سیانجی از عوامل مهم کاهش مصرف سیانجی در سبد سوخت کشور است، تصریح کرد: خوشبختانه امروز با سیاستگذاریهای مؤثر و پیگیری همکاران توانستیم طرحهایی اعم از فعال کردن طرح تبدیل رایگان ناوگان عمومی، بهرهبرداری از جایگاههای جدید و ساخت ۱۰۰ جایگاه جدید سیانجی در کشور را آغاز کنیم.
معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: ۵۳درصد ناوگان خودرویی کشور فرسوده است و متناسب با ورود خودروهای جدید، خودروهای فرسوده از ناوگان خارج نمی شود و مصرف خودروهای کشور ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است.
وی افزود: در سال ۱۳۹۹ سند تأمین انرژی حملو نقل در افق ۱۴۲۰ به تصویب شورای عالی انرژی رسید که در آن افزایش سهم سیانجی در افق ۱۴۲۰ به ۲۳درصد تکلیف شده بود اما شاهد هستیم که سهم سیانجی از ۱۲٫۵ درصد در ابتدای سال ۱۴۰۰ به ۶٫۳ درصد در ششماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ رسیده است و این بهمعنای حرکت برخلاف نقشه راه سوخت کشور است.
عظیمیفر با بیان اینکه مصرف روزانه سیانجی از ۲۳ میلیون مترمکعب در ابتدای ۱۴۰۰ به ۱۸ تا ۱۹ میلیون مترمکعب رسیده است، گفت: این نشان میدهد در راستای سیاستگذاری شورای عالی انرژی حرکت نکردهایم.
وی ادامه داد: برای افزایش اکتان بنزین از مواد مختلفی همچون MTBE استفاده میکنیم که در برنامه جدید برای جایگزینی مواد اکتانافزای زیستی به جای این مواد شیمیایی برنامهریزی شده و با بهرهبرداری از اولین طرح، ۲۰۰ هزار تن اتانول جایگزین MTBE خواهد شد.
معاون وزیر نفت تصریح کرد: از تولیدکنندگان خودرو میخواهم که روی کاهش ۲ درصدی مصرف سوخت خودروهای تولیدی کار کنند؛ با توجه به هزینه ۵۰ میلیارد دلاری تأمین سوخت خودروهای کشور در سال، اگر دو درصد از مصرف سوخت این خودروها کاسته شود، بهمعنای صرفهجویی یک میلیارد دلاری برای کشور است؛ پس باید موضوع بهبود راندمان تولید خودرو در کشور در اولویت قرار گیرد.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0