طلب گازی ۱۰ میلیارد دلاری ایران از عراق/ معاون وزیر نفت: تمهیداتی جدید برای تسویه داریم

درحالی که از 15 میلیارد دلار گاز فروخته شده به عراق، بالغ بر 10 میلیارد دلار آن هنوز به ایران پرداخت نشده، معاون وزیر نفت در گفت وگو با رصد انرژی از اتخاذ تمهیداتی جدید برای تسویه این بدهی خبر داد.

به گزارش رصد انرژی ، قرارداد صادرات گاز به عراق در قالب دو قرارداد بغداد (در ژوئیه ۲۰۱۷) و بصره (در ژوئن ۲۰۱۸) درحال انجام بود که با اتمام این دو قرارداد، در فروردین ماه امسال، این دو قرارداد در قالب یک قرارداد واحد تجمیع شده و ۵ سال تمدید شد.

از ابتدای صادرات گاز به عراق تا امروز بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار گاز به این کشور صادر شده که از این رقم ۱۰ میلیارد دلار آن هنوز دریافت نشده است. بدهی گازی ۱۰ میلیارد دلاری عراق به ایران، این کشور را به بدهکارترین کشور در بین مشتریان گاز ایران تبدیل کرده است.

مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفت وگو با رصد انرژی ضمن آنکه حاضر به تأیید یا تکذیب رقم ۱۰ میلیارد دلاری مطالبات گازی ایران از عراق نشد، گفت: در مذاکرات اخیر که به تمدید ۵ ساله قرارداد صادرات گاز ایران به عراق منجر شد، صحبت هایی در خصوص نحوه تسویه مطالبات گازی عراق صورت گرفت و تمهیداتی در این باره اندیشیده شد تا هم مطالبات گذشته تسویه شود و هم از این ÷س شاهد تجمیع مطالبات نباشیم.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: مذاکرات پیوسته ای با طرف عراقی در این باره داریم.

انتهای پیام/